Pages

Monday, March 12, 2012

Barat patut henti buli Iran: Mahmoud

myMetro | Barat patut henti buli Iran: Mahmoud:TEHERAN: Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad semalam berkata, Barat patut menghentikan sikap “membuli” negaranya dan menegaskan sekatan yang dikenakan terhadap program nuklearnya hanya menyebabkan tidak lebih daripada kesan “psikologi”.
“Dengan Tuhan sebagai saksi saya, rakyat Iran tidak hairan dengan bom anda, pesawat dan kapal perang anda,” katanya dalam ucapan yang disiarkan di televisyen di bandar raya Karaj di barat Teheran. “Mereka kata semua opsyen ada di meja rundingan, biar mereka reput di situ. Anda sendiri yang akan mereput,” katanya tegas. Mahmoud berkata, Amerika Syarikat dan sekutu Kesatuan Eropah (EU) “patut bercakap dengan sopan” dan mengiktiraf hak negara lain serta bekerjasama dan tidak menunjukkan senjata dan bom. Ucapannya itu dibuat ketika Iran dan kuasa utama dunia - anggota tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Jerman - bersedia untuk memulakan rundingan di tengah ketegangan terhadap aktiviti nuklaer Teheran.

Amerika Syarikat secara khusus berulang kali berkata, “semua opsyen ada di meja rundingan” apabila ia membabitkan Iran, meningkatkan bayangan serangan ketenteraan terhadap loji nuklaer Iran.
Bagaimanapun, Presiden AS Barack Obama mengambil langkah berhati-hati terhadap “ancaman” ketika bercakap mengenai kemungkinan perang dengan Iran, mengatakan masih wujud ruang untuk diplomasi. Pemimpin agung Iran, Ayatollah Ali Khamenei menyambut “rundingan secara baik” Obama, tetapi menyatakan azam AS untuk melanjutkan sekatan sebagai ‘ilusi”.

AS dan kerajaan Barat lain mengesyaki Iran menghasilkan senjata nuklear walaupun khidmat perisikan AS berkata, Teheran belum membuat keputusan sama ada untuk menghasilkan bom atom. Iran, malah, menafikan membuat penyelidikan mengenai senjata nuklear.

Ia telah dua kali menolak permintaan pemerhati nuklear PBB untuk memeriksa loji ketenteraan yang didakwa menjalankan ujikaji bahan letupan yang mendorong kepada penghasilan bom atom itu. - AFP

'via Blog this'

No comments: