Pages

Monday, March 12, 2012

Pakai tahi lalat palsu salah

Berita Harian Online | Pakai tahi lalat palsu salah:




2012/03/11

Wanita cuba padankan wajah dalam paspot ditahan di lapangan terbang Filipina 


MANILA: Anggota keselamatan Biro Imigresen Filipina berjaya memintas seorang wanita di Lapangan Terbang Antarabangsa Ninoy Aquino kerana menggunakan tahi lalat palsu di pipinya dalam usaha untuk memadankan wajah dalam gambar pasport yang dibawanya. Akhbar Philippine Daily Inquirer melaporkan, Pesuruhjaya Imigresen, Ricardo David Jr berkata penumpang terbabit menaiki penerbangan Philippine Airlines ke Singapura.

Wanita itu mengenakan tahi lalat palsu supaya kelihatan serupa dengan gambar dalam pasportnya, kata David yang memetik laporan pegawai Bahagian Operasi Lapangan Terbang. 

Pegawai itu enggan mendedahkan nama penumpang kerana undang-undang melarang pendedahan identiti mangsa pemerdagangan manusia. 

Beliau, bagaimanapun, memberi amaran kepada warga Filipina lain yang mahu bekerja di luar negara supaya berhenti daripada menggunakan tipu helah untuk ke luar negara kerana itu bermakna mereka berada dalam status tidak sah. 
“Penggunaan muslihat dan kaedah penyamaran seumpama itu tidak berjaya kerana ia tidak akan mengatasi pengawasan pihak kami di lapangan terbang,” kata David Jr. 

Pemangku ketua lapangan terbang berkenaan, Benito Se, berkata penumpang sedang berbaris di kaunter pelepasan imigresen ketika wanita itu diarahkan ke pejabat soal siasat. 

Wanita itu mendakwa, dia adalah pelancong tetapi pegawai imigresen mendapati dia tidak mempunyai tempahan hotel dan tidak menjelaskan tujuan ke Singapura. 

Se berkata, pegawai imigresen turut mengesan perbezaan antara wajah penumpang itu dengan gambar dalam pasportnya. 

“Dia diminta menyapu pipinya dengan sapu tangan, dan tahi lalat palsu itu tertanggal,” katanya. 

Penumpang itu kemudian diserahkan kepada Majlis Antara Agensi Menentang Pemerdagangan untuk siasatan lanjut. – Agensi
'via Blog this'

No comments: