Pages

Monday, February 20, 2012

Video Kevin Rudd maki hamun malukan Buruh


REAKSI Kevin Rudd yang dipetik daripada rakaman video sedang marah terhadap penterjemah bahasa Cina. - AGENSI


SYDNEY 19 Feb. - Parti pemerintah Australia, Parti Buruh hari ini menghadapi kemelut kepimpinan ekoran penyiaran satu rakaman video memaparkan bekas Perdana Menteri, Kevin Rudd memaki hamun seorang penterjemah bahasa Cina.
Rakaman video selama dua minit itu dimuat naik di YouTubue oleh pengguna bernamaHappyVegemiteKR, menunjukkan Rudd sedang merekodkan satu mesej dalam bahasa Mandarin dan mengutuk penulis teks tersebut.
''Bahasa ini susah, dia pula menambah kesukaran. Ini tidak boleh dilakukan,'' jerit Rudd yang merupakan bekas diplomat di China dan boleh berbahasa Mandarin, sambil menghentak meja dengan tangannya.
Rudd dipecat sebagai pemimpin Parti Buruh pada Jun lalu dalam satu rampasan kuasa oleh timbalannya, Julia Gillard yang berjaya memimpin parti itu meraih kemenangan pada pilihan raya umum lalu.
Spekulasi meningkat beberapa minggu lalu bahawa Rudd yang kini menjawat Menteri Luar, sedang melakukan persiapan untuk merampas kembali jawatan utama Parti Buruh.
Rudd menafikan spekulasi itu namun berkata, seseorang akan mempersoalkan masa 'luar biasa' video itu disebarkan kerana ia dirakamkan beberapa tahun lalu ketika beliau masih Perdana Menteri.
Katanya, ini kerana rakaman tersebut selalunya dimusnahkan namun video itu diarkibkan oleh pejabat Perdana Menteri atau jabatan kerajaan lain.
Pejabat Gillard menafikan membocorkan rakaman tersebut.
Rudd juga menegaskan beliau sudah berubah dan belajar untuk tidak terlalu mengawal keadaan serta membuat rujukan secara lebih luas, dua kritikan utama yang menyebabkan beliau kehilangan jawatan utama itu. - AFP

No comments: