Pages

Monday, February 20, 2012

Umar Patek mahu berjihad di Afghanistan

UMAR (tengah) meninggalkan kamar mahkamah di Jakarta dengan dikawal ketat anggota keselamatan.
UMAR (tengah) meninggalkan kamar mahkamah
 di Jakarta dengan dikawal ketat anggota keselamatan.

Suspek pengganas dakwa tak sedar kehadiran Osama di Abbottabad

JAKARTA: Seorang suspek kegiatan keganasan Indonesia yang ditahan di sebuah bandar di Pakistan di mana Osama bin Laden dibunuh tetap bertegas bahawa beliau tidak menyedari kehadiran pemimpin al-Qaeda itu di sana, kata rakaman video siasatan yang diperoleh The Associated Press.
Umar Patek yang dikatakan pakar membuat bom juga meluahkan kekecewaannya ketika berusaha memulihkan semula rangkaian militan yang membawa beliau ke Afghanistan dan berperang dengan tentera Amerika Syarikat. Selepas ke Pakistan sendirian, beliau menunggu selama tiga bulan sebelum seorang kenalan militan akhirnya datang kepadanya.
Kenyataannya jika benar, akan menambahkan lagi bukti bahawa pergerakan Jemaah Islamiyah Asia Tenggara itu bertanggungjawab dalam pengeboman kelab malam di Bali pada 2002, kini terputus bantuan sejak sekian lama dari al-Qaeda.

Patek dibicarakan di Jakarta atas dakwaan terbabit dalam pengeboman Bali yang membunuh lebih 200 orang, adalah seorang yang masih kekal dalam militan Jemaah Islamiyah dan bebas ketika ejen risikan Pakistan menahan beliau setahun lalu di bandar Abbottabad.

“Kumpulan radikal di Asia Tenggara terutama di Filipina, Indonesia, Malaysia sudah musnah tetapi mereka masih lagi berbahaya,” kata Sidney Jones, seorang penganalisis keganasan dari International Crisis Group. kepada AP.

“Mereka boleh bersendirian. Mereka tidak mempunyai kaitan dengan al-Qaeda dalam sebarang cara tradisi tetapi kita menyaksikan satu gelombang baru kumpulan di mana al-Qaeda tidak mempunyai kaitan langsung, muncul dan menjadi satu ancaman di Indonesia,” katanya.
“Bagaimanapun polis Indonesia mampu menguruskan ancaman itu dengan baik.”
Empat bulan selepas penahanan Patek, anggota tentera pasukan khas (SEALS) Amerika Syarikat ke Abbottabad dan membunuh Osama.

Penahanan Patek di sebuah rumah persembunyian yang terlalu hampir dengan tempat kediaman Osama ternyata mencetuskan spekulasi bahawa pemimpin Al-Qaeda dan Jemaah Islamiyah di Asia Tenggara itu saling rapat berhubungan daripada yang dijangkakan.

Beberapa pegawai kerajaan Indonesia juga memberikan bayangan kepada hubungan berkenaan.

Pegawai Amerika Syarikat dan Pakistan berkata, kehadiran Patek di Abbottabad adalah secara kebetulan dan kata-kata Patek sendiri menyokong pendapat mereka.

Video siasatan selama 30 minit oleh polis Indonesia itu pada September menunjukkan bahawa beliau bertegas bahawa kehadirannya ke Pakistan adalah untuk misi peribadi ke Afghanistan bersama isteri dan melakukan jihad di sana.

Patek yang berjubah putih dan berkopiah dalam video itu berkata: “Ini adalah misi peribadi saya untuk ke Afghanistan. Tiada sesiapa mengarahkan saya dan saya bukan bertujuan untuk mewujudkan semula satu rangkaian baru.”

“Ia benar-benar kebetulan di mana saya berada di bandar yang sama dengan Osama bin Laden. Ia adalah dengan izin Tuhan.

“Sepanjang masa saya di sana, saya hanya tinggal di dalam rumah. Malah saya tidak pernah keluar dari bilik,” kata Patek, yang mendakwa membuat sendiri bom berkereta yang meletupkan dua kelab malam di pantai Kuta di Bali, yang membunuh 202 orang kebanyakannya pelancong. – AP

Berita Harian Online | Umar Patek mahu berjihad di Afghanistan:

'via Blog this'

No comments: