Pages

Monday, February 20, 2012

Kata dua Korea Utara

SEOUL: Tentera Korea Utara semalam memberi amaran, ia akan mengebom pulau berhampiran Laut Kuning yang menjadi sempadan dengan Korea Selatan sebagai tindak balas terhadap rancangan Seoul mengadakan latihan mengguna peluru hidup di kawasan berkenaan.

Tentera Korea Selatan yang ditempatkan di lima pulau sempadan itu akan mengadakan latihan bulanan mereka menggunakan peluru hidup hari ini.


Pyonyang mengambil pendekatan bermusuhan terhadap Seoul sejak Kim Jong-Un, anak bongsu mendiang Kim Jong-Il, berikutan kematian bapanya Disember lalu.

Tentera Korea Selatan memberi amaran kepada penduduk kelima-lima pulau itu berpindah ke kawasan selamat sebelum latihan bermula.


Dalam mesej yang disiarkan oleh agensi berita rasmi Pyongyang, Korea Utara berkata, Seoul tidak sepatutnya melupakan pengajaran hasil daripada pengebomannya terhadap Pulau Yeonpyeong pada November 2010 yang menyebabkan empat orang terbunuh.


“Sebaik kumpulan pembelot itu memulakan provokasi tentera, KPA (Tentera Rakyat Korea) akan mula melancarkan serangan balas,” katanya.

Tentera Korea Selatan berkata, latihan itu hanyalah sebahagian daripada latihan biasanya.


“Tidak ada apa yang istimewa atau baru dalam latihan itu untuk bulan ini berbanding dengan yang sebelumnya. Kami melakukan latihan itu setiap bulan,” kata jurucakap tentera Korea Selatan.

Menteri Pertahanan Korea Selatan sebelum ini berkata, tentera laut negaranya dan Amerika Syarikat akan melancarkan latihan serangan kapal selam di Laut Kuning mulai hari ini hingga Jumaat bagi menghadapi kemungkinan serangan Korea Utara.


Seorang jurucakap Ketua Turus Bersama Tentera Korea Selatan berkata, amaran Korea Utara itu mungkin bukan disasarkan terhadap latihan itu.


Korea Utara sering memberi amaran kepada Korea Selatan berhubung latihan itu tetapi sejak insiden Yeonpyeong, tidak ada serangan lain dilakukan. - AP

myMetro | Kata dua Korea Utara:

'via Blog this'

No comments: