Pages

Tuesday, February 21, 2012

Desak tuduhan Patek digugurkan




2012/02/21

UMAR Patek, suspek utama kejadian pengebomam Bali 2002 melambai tangan kepada orang ramai yang menghadiri   perbicaraannya di Jakarta, Indonesia.
UMAR Patek, suspek utama kejadian pengebomam Bali 2002 melambai tangan kepada orang ramai yang menghadiri perbicaraannya di Jakarta, Indonesia.
Peguam dakwa undang-undang antikeganasan tidak boleh dikuatkuasakan

JAKARTA: Pasukan peguam militan Indonesia yang menghasilkan bom digunakan dalam pengeboman di kelab malam di Bali pada tahun 2002, semalam berkata, dakwaan terhadap anak guam mereka kabur dan wajar digugurkan.
Mereka juga berkata, undang-undang antikeganasan tegas Indonesia tidak boleh dilaksanakan pada masa lalu, dan Umar Patek tidak mengambil bahagian dalam mesyuarat perancangan awal serta tidak bersalah membunuh dengan niat.
Perbicaraan Patek atau dikenali dengan gelaran Demolition Man, 45, kerana beliau pakar dengan bahan letupan bermula minggu lalu.

Dia adalah antara beberapa militan rangkaian Jemaah Islamiyah dikaitkan dengan al-Qaeda, yang masih dalam pelarian ketika ditahan setahun lalu di Pakistan.

Ejen perisik menemuinya di Abbottabad, bandar sama di barat laut Pakistan yang menyaksikan pembunuhan Osama bin Laden beberapa bulan kemudian.

Patek berdepan hukuman ditembak mati jika disabitkan bersalah dengan pelbagai dakwaan berkaitan keganasan dan jenayah, kebanyakannya berkaitan dengan pengeboman Bali yang membunuh 202 orang, termasuk 88 rakyat Australia dan tujuh rakyat Amerika Syarikat.
Ia adalah serangan terburuk pernah dilancarkan di Asia.

Patek duduk diam dalam kamar mahkamah di Daerah Jakarta Barat semalam, mendengar peguamnya menolak tuduhan.

Salah seorang peguam, Ashluddin Hatjani berkata, tuduhan yang dihadapi defendan tidak lengkap, kabur dan tidak tepat.

Dia juga berkata disebabkan undang-undang antikeganasan tidak diluluskan sehingga tahun 2003, ia tidak boleh digunakan untuk kesalahan masa lalu.

“Ketika Patek mengaku membuat bahan letupan, dia berbuat demikian atas permintaan dalang utama serangan itu, Imam Samudra, yang sudah menjalani hukuman pada tahun 2008,” kata Hatjani.

“Patek tidak tahu bagaimana ia akan digunakan,” katanya.

Minggu lalu, pendakwa berkata, Patek membantu menyelaraskan kod menghidupkan bom selain menyediakan jaket bunuh diri yang dipakai militan ketika mereka berjalan masuk ke dalam dua kelab malam pada malam kejadian.

Mereka berkata, Patek meninggalkan Bali pada 11 Oktober 2002, sehari sebelum letupan berlaku.

Pendakwa juga menuduh Patek membantu mengajar militan cara menggunakan raifal di kem latihan yang ditemui di Aceh pada awal tahun 2010.

Hatjani bagaimanapun menafikan tuduhan itu dan tuduhan menyeludup senjata. – AP Berita Harian Online | Desak tuduhan Patek digugurkan:

'via Blog this'

No comments: