Pages

Saturday, January 14, 2012

5,000 lagi kad kredit digodam

JEDDAH: Maklumat mengenai lebih 5,000 kad kredit rakyat Arab Saudi dan bukan warga Saudi didedahkan dalam insiden penggodaman terbaru, semalam.

Dua bank utama negara itu mengesahkan perkara berkenaan kepada Saudi Gazette. Pegawai kanan bank terbabit berkata, institusi kewangan itu sudah menghantar mesej pesanan ringkas kepada pelanggan mereka supaya melaporkan kepada pihak bank sekiranya berlaku sebarang transaksi tidak sah membabitkan kad kredit dan kad ATM mereka.


“Kami bercadang mengeluarkan kad kredit baru kepada pemilik akaun terbabit di mana maklumat kad mereka didedahkan di Internet,” kata pegawai bank itu yang enggan dikenali. Sementara itu, dua pemilik kad kredit di Saudi memberitahu agensi berita, maklumat peribadi mereka digodam penggodam Yahudi yang mendakwa telah mendedahkan lebih 200 kad kredit milik rakyat Saudi. Dua individu itu yang nama mereka tersenarai dalam senarai penggodam Yahudi terbabit berkata, bank mereka mengesahkan terdapat kegiatan yang tidak sekata pada kad kredit mereka.

Rabu lalu penggodam Yahudi menghantar mesej bertajuk ‘Kad Kredit Warga Saudi Percuma’ di Internet. Penggodam itu menyenaraikan nama, alamat e-mel, nombor telefon dan nomobor 217 kad kredit dengan 160 daripadanya mempunyai tempoh lupus yang masih sah digunakan. Penggodam itu menggunakan nama gelaran 0xOmer dan memperkenalkan dirinya sebagai Omer Cohen dari Israel.


Bagaimanapun, dalam mesej di Twitter, dia enggan mendedahkan kod keselamatan atau nombor CVC kad berkenaan sambil berkata, tujuannya hanya untuk memberi amaran.


Minggu lalu, seorang penggodam yang mendakwa dari Arab Saudi mendedahkan maklumat beribu-ribu kad kredit Yahudi di Internet dalam dua insiden berasingan. Sementara itu, laman web berita Israel, Ynet berkata, ia telah menghubungi penggodam Yahudi yang mendakwa memperoleh maklumat ribuan kad kredit melalui laman web beli-belah Saudi tetapi masih menunggu masa yang sesuai untuk mendedahkannya. - SG

myMetro | 5,000 lagi kad kredit digodam:

'via Blog this'

No comments: