Pages

Saturday, January 14, 2012

Liga Arab bimbang perang saudara di Syria


Penunjuk perasaan antikerajaan mengusung mayat Sadeq Mudiaha, yang mereka dakwa terbunuh semasa berlaku pertempuran dengan askar kerajaan untuk dikebumikan di Deir Balaba dekat bandar Homs, kelmarin. - REUTERS


KAHERAH 13 Jan. - Ketua Liga Arab, Nabil Elaraby melahirkan kebimbangan akan berlaku perang saudara di Syria yang boleh memberi kesan kepada negara-negara jirannya, ketika kredibiliti misi pamantau badan tersebut dipersoalkan selepas anggotanya mula meninggalkan Syria.
Seorang bekas pemantau Algeria berkata, beberapa pemerhati telah meninggalkan Syria atau akan berbuat demikian dalam tempoh terdekat kerana misi itu gagal menghentikan tindakan kekerasan oleh Presiden Syria, Bashar al-Assad terhadap kebangkitan rakyat.
''Saya bimbang akan berlaku perang saudara kerana berdasarkan apa yang kita lihat dan dengar sekarang ia boleh menyebabkan ia berlaku.
''Sebarang masalah di Syria akan membawa kesan kepada negara-negara jirannya,'' kata Nabil dalam satu temubual dengan televisyen Mesir, Al-Hayat.
Pemantau Liga Arab dihantar ke Syria pada 26 Disember lalu bagi memantau sama ada kerajaan Syria melaksanakan rancangan damai yang dicadangkan oleh negara-negara Arab.
Nabil menyifatkan laporan misi pemantau itu sebagai membimbangkan.
Namun, katanya, tindakan pembunuhan rakyat oleh askar kerajaan telah menurun sejak kehadiran pemantau berkenaan.
Kumpulan pembangkang Syria berkata, keputusan pemantauan oleh misi pemantau tersebut yang akan dibentangkan kepada menteri-menteri luar Liga Arab pada 19 dan 20 Januari ini, hanya akan memberikan Assad masa untuk membanteras demonstrasi rakyat yang bermula sejak Mac lalu.
''Menteri-menteri luar berkenaan akan membuat keputusan sama ada terdapat faedah untuk meneruskan proses pemantauan tersebut,'' kata Nabil. - ReutersUtusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: