Pages

Saturday, January 14, 2012

Jennifer Lopez dituduh sokong program nuklear Iran

LOS ANGELES 13 Jan. - Penyanyi dan pelakon Jennifer Lopez tidak pernah menyangka penglibatannya dalam menjayakan sebuah iklan kereta Fiat menyebabkan dia dituduh menyokong program nuklear Iran.
Dalam satu surat yang dikemukakan oleh kumpulan Persatuan Menentang Nuklear Iran (UANI) kepada Lopez menyebut, 'dengan menyokong Fiat, anda secara tidak langsung menjadi jurucakap bagi syarikat tersebut yang menjalankan perniagaan bersama Iran yang membangunkan program senjata nuklear.
Menurut UANI, Fiat turut menyokong Iran dari segi kewangan dan membantu kumpulan pengganas termasuk al-Qaeda dalam melakukan serangan terhadap tentera Amerika Syarikat dan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO).
Anak syarikat Fiat yang dikenali sebagai Iveco terlibat dalam penjualan trak di Iran dan ia dilaporkan menjadi medium penghantaran peluru-peluru berpandu bagi melakukan 'pembunuhan terhadap orang awam'.
UANI dalam pada itu memberi tempoh kepada penyanyi dan pelakon tersebut sehingga 18 Januari ini untuk memberi jawapan sama ada akan menyambung kontrak dengan Fiat atau sebaliknya.
"Kempen ini akan diteruskan dan kami mempunyai perancangan untuk membawa kes ini ke peringkat yang lebih tinggi jika perlu" kata jurucakap UANI, Nathan Carleton kepada laman webHuffpost Celebrity.
UANI turut menghantar surat yang serupa kepada Ketua Pegawai Eksekutif Fiat, Sergio Marchionne memohon agar syarikat tersebut memutuskan ikatan hubungan dengan Iran sambil menyatakan pembuat kereta seperti Kia dan Toyota telah melakukan perkara yang sama.
Dalam iklan yang dibintangi Lopez menunjukkan penyanyi itu memandu kereta Fiat melalui kawasan kejiranan Bronx, iaitu tempat di mana beliau membesar dan memberi inspirasi untuk menjadi seorang yang lebih kuat dalam menghadapi cabaran hidup.
Namun, lokasi penggambaran iklan tersebut yang sebenarnya dilakukan di Los Angeles telah menimbulkan kemarahan peminatnya malah kumpulan pelukis mural TATS Cru mendakwa lukisan 'I heart the Bronx' yang dihasilkannya digunakan tanpa kebenaran. - AGENSI
Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: