Pages

Friday, December 2, 2011

Pakistan sedia henti bantu Amerika

KAIN rentang membantah serangan udara NATO digantung berhampiran Konsulat Amerika di Peshawar, kelmarin.
KAIN rentang membantah serangan udara NATO digantung berhampiran Konsulat Amerika di Peshawar, kelmarin.
Anggota keluarga askar maut kerana serangan NATO tuntut keadilan

ISLAMABAD: Islamabad mungkin menarik balik sokongan kepada Amerika Syarikat dalam perang menentang militan jika kedaulatannya terus dicabul, lebih-lebih lagi selepas serangan udara Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) mengorbankan 24 askar Pakistan, kata Menteri Luar, Hina Rabbani Khar, semalam.
“Cukuplah. Kerajaan tidak akan bertoleransi lagi walaupun setitik darah orang awam atau pun tentera yang tumpah. Peranan Pakistan menentang keganasan tidak boleh diketepikan,” lapor akhbar The News.
Pegawai tentera Pakistan juga membatalkan satu lawatan delegasi 15 anggota, diketuai Ketua Pengarah Turus Kakitangan, Leftenan Jeneral Mohammad Asif ke Amerika, minggu ini.

“Serangan yang bermula jam 12.05 pagi dan berakhir selepas 30 minit apabila mereka dimaklumkan ia dihentikan,” kata satu sumber.

Tetapi, helikopter penyerang NATO dan jet pejuang kembali menyerang 35 minit kemudian.

Tentera Pakistan membalas tembakan dalam pertempuran yang berakhir selepas 45 minit. Apabila ia berakhir, 24 askar Pakistan maut dan 13 cedera.
Dua pos kawalan berkenaan, Volcano dan Boulder, terletak di atas rabung setinggi 2,438 meter berhampiran sempadan Afghanistan.

Ia antara 28 pos seperti itu yang didirikan Agensi Mohmand untuk menghalang pergerakan merentasi sempadan oleh militan Taliban.

Sumber berkata, tiada militan di kawasan itu kerana mereka diusir dalam satu operasi tentera Pakistan dilakukan lebih setahun lalu.

Bagi anggota keluarga askar Pakistan yang terbunuh, mereka menuntut keadilan atas kematian orang tersayang.

“Saya mahu askar kami tahu bahawa mereka patut balas dendam pembunuhan Usman dan askar lain,” kata Azra Bashir.

Kapten Usman Bashir meninggalkan seorang isteri dan anak perempuan berusia dua bulan.

“Berapa lama mesti kita korbankan askar kita untuk orang lain? Ini bukan peperangan kita. Ini adalah peperangan mereka,” kata suaminya, Bashir.

Seorang bapa yang menangisi kematian anaknya ialah Asfandyar Khan yang berada dekat kubur anak lelakinya, Najibullah, 22.

“Kami tidak mahu mereka hanya menyiasat. Saya mahukan keadilan. Hukum mereka yang bertanggungjawab. Kamu Amerika panggil kami sahabat? Jika inilah persahabatan, kami tidak mahukannya,” kata Asfandyar. – Reuters/AP
Berita Harian Online | Pakistan sedia henti bantu Amerika:

'via Blog this'

No comments: