Pages

Tuesday, December 6, 2011

Karzai minta bantuan dunia

KARZAI berbincang dengan Guido (kanan) dan Angela  pada persidangan Antarabangsa Afghanistan di Bonn, semalam.
KARZAI berbincang dengan Guido (kanan) dan Angela pada persidangan Antarabangsa Afghanistan di Bonn, semalam.
Presiden Afghanistan mahu banteras rasuah, usahakan penyatuan

BONN: Presiden Afghanistan, Hamid Karzai semalam memberitahu satu persidangan di sini bahawa negara itu memerlukan bantuan antarabangsa selama sekurang-kurangnya sedekad lagi apabila tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) berundur pada 2014.
Karzai memberitahu kira-kira 1,000 delegasi yang berhimpun di Bonn di barat Jerman, bagi menghadiri Persidangan Mengenai Afghanistan bahawa kerajaannya akan membanteras rasuah dan berusaha ke arah penyatuan, tetapi masih memerlukan bantuan antarabangsa.
“Kami memerlukan sokongan untuk sekurang-kurangnya sedekad lagi selepas tentera menarik diri,” katanya.

Mesyuarat itu berlangsung selepas 10 tahun berlalunya satu persidangan yang meletakkan kerajaan Afghanistan di bawah Karzai apabila tentera Amerika Syarikat menyingkirkan Taliban berikutan serangan 11 September.

Bagaimanapun, Pakistan dan Taliban yang kedua-duanya dilihat sangat penting untuk menamatkan pertumpahan darah di Afghanistan, enggan menghadiri persidangan itu sekali gus menjejaskan harapan mencari jalan penyele
saian berkesan.
Kira-kira 140,000 tentera antarabangsa berada di Afghanistan dan semua pasukan diketuai NATO akan meninggalkan negara itu menjelang akhir 2014, apabila Kabul akan memikul sendiri tanggungjawab terhadap keselamatan negara itu.

Menteri Jerman, Guido Westerwelle menegaskan bahawa NATO tidak perlu tergesa-gesa untuk berundur.

“Kami menghantar mesej yang jelas kepada penduduk Afghanistan: kami tidak akan meninggalkan anda bersendirian, anda tidak akan diabaikan,” katanya.

“Afghanistan dan penduduknya perlukan komitmen yang jelas dan boleh dipercayai kepada pembabitan jangka panjang untuk dekad seterusnya selepas 20104.”

Setiausaha negara Amerika Syarikat, Hillary Clinton memberitahu wakil mesyuarat termasuk kumpulan hak wanita bahawa negara Barat juga hadir ke Bonn untuk mendengar mengenai keperluan mendesak Afghanistan.

“Kami perlukan nasihat terbaik anda bagaimana kami boleh membantu kerajaan, keupayaan dan profesional.”

“Kami mempunyai satu tugas kepada pembayar cukai untuk memastikan wang dibelanjakan sebaiknya. Masalah rasuah adalah sesuatu yang benar,” katanya.

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama menggesa Presiden Pakistan, Asif Ali Zardari untuk melahirkan kekesalan beliau terhadap kehilangan tragik, sambil menyifatkan kematian adalah tidak sengaja, tetapi Islamabad tetap tidak berganjak. – AFP
Berita Harian Online | Karzai minta bantuan dunia:

'via Blog this'

No comments: