Pages

Tuesday, November 29, 2011

Misteri kehilangan tiga ekor ayam terjawab



SEBAHAGIAN anggota PBSAL menunjukkan ular sawa yang ditangkap di Kampung Ayer Lanas, Jeli, Kelantan, semalam.


JELI 28 Nov. - Misteri kehilangan tiga ekor ayam yang dipelihara seorang lelaki di Kampung Ayer Lanas Blok Pasir Puteh di sini, terjawab tengah malam tadi apabila dia terserempak dengan seekor ular sawa bersaiz sederhana yang cuba membaham seekor lagi ayamnya di reban ayam di bawah rumahnya.

Dalam kejadian pukul 12 tengah malam itu, tukang besi, Rosli Yusoff, 43, tanpa berlengah segera menghubungi Persatuan Bomba Sukarela Ayer Lanas (PBSAL) dan pihak bomba sukarela yang berjaya menangkap ular sepanjang 2.4 meter dan berat enam kilogram dalam tempoh lima minit.

Menurut Rosli, kejadian tersebut disedarinya setelah terdengar bunyi bising ayam-ayam peliharaan di bawah rumah dan menyebabkan dia yang sedang berehat di ruang tamu pergi untuk melihat apa yang berlaku.

"Setelah turun ke bawah rumah, dibantu dengan lampu suluh, saya terkejut besar apabila ada seekor ular sawa sedang membaham seekor ayam.

"Sebelum ini, sudah tiga kali ayam saya hilang entah ke mana dan sekarang baru saya tahu sebabnya. Dicampur dengan kejadian ini, menjadikan empat ayam saya mati ditelan ular," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Sementara itu, Timbalan Yang Dipertua PBSAL, Zaidi Abdullah berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada pukul 12.15 tengah malam semalam dan dia bersama sembilan anggotanya bergegas ke lokasi kejadian.

"Anggota tiba kira-kira lima minit kemudian dan ketika sampai, ular terbabit masih berada di bawah rumah berkenaan. Anggota mengambil masa kira-kira lima minit untuk menangkap reptilia terbabit," katanya.

Tambahnya, ular itu diserahkan kepada Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) untuk tindakan selanjutnya.

Utusan Malaysia Online - Timur:

'via Blog this'

No comments: