Deja vu di Mesir

KAHERAH - Sembilan bulan lalu, pulu-han ribu rakyat Mesir keluar beramai-ramai ke Dataran Tahrir di ibu negara Kaherah semasa protes besar-besaran menentang pemimpin kuku besi, Presiden Hosni Mubarak.

Dan kini, situasi sama berulang lagi tetapi kali ini sasarannya adalah majlis tentera Mesir yang mengambil alih pemerinta-han sejak Mubarak berjaya digulingkan pada 11 Februari lalu.

Janji pemimpin Majlis Tertinggi Tentera Mesir, Mohamed Hussein Tantawi, kelmarin, untuk memindahkan kuasa kepada kerajaan awam, Jun depan, iaitu enam bulan lebih awal berbanding rancangan asal, gagal menghentikan protes yang masuk hari kelima, semalam, dan semakin merebak ke seluruh negara.

Bukan sahaja cara protes serupa dengan kebangkitan menentang Mubarak, malah keganasan pihak berkuasa juga sama apabila hampir kesemua 37 mangsa terbunuh mempunyai kesan tembakan walaupun polis menafikan menggunakan peluru hidup.

Majlis tentera, kelmarin, turut mengesahkan pilihan raya bebas pertama di Mesir akan tetap dijalankan seperti yang dijadual, Isnin depan namun kekacauan terbaru ini mungkin menjejaskan proses pemilihan anggota Parlimen Mesir.

Rakyat Mesir kini sedar mereka memiliki kuasa luar biasa untuk menukar pemerintahan negara dan mendapatkan apa mereka mahu tetapi persoalannya, adakah kuasa ini juga akan menyebabkan negara dengan 80 juta penduduk itu terperangkap dalam keganasan berpanjangan?