Pages

Thursday, November 24, 2011

Unit khas tahan 15 lori ‘kebal’



Deretan lori pengangkut pasir yang ditahan JPJ dengan kerjasama polis dalam Ops Trafik di Plaza Tol Batu 11, Cheras, Kuala Lumpur, semalam. – UTUSAN/IRWAN MAJID


HULU LANGAT 23 Nov. – Kumpulan lori tanah yang didakwa ‘kebal’ daripada dikenakan tindakan ketika membawa muatan batu dan pasir secara berlebihan di Jalan Hulu Langat di sini tumpas selepas 15 kenderaan berat itu ditahan pihak berkuasa hari ini.

Kesemua lori yang turut menghantui penduduk kerana menjadi ‘raja’ di jalan itu ditahan oleh Unit Khas Trafik Bukit Aman yang melakukan operasi menggempur kenderaan berat sejak pukul 6 pagi hingga pukul 5 petang.

Ketua Operasi, Asisten Supritendan Khuzir Abd. Majit berkata, kesemua 15 buah lori yang ditahan telah dibawa ke Stesen Timbang Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Semenyih untuk pemeriksaan.

“Dalam pemeriksaan itu, kita menemui pelekat yang tertulis ‘rata-rata jalan sahaja’ yang mungkin arahan daripada pengusaha lori supaya tidak mengendahkan penguatkuasaan yang dijalankan pihak berkuasa.

“Selain itu terdapat lori yang mengubah suai kenderaan seperti menukar gandar belakang dan menambah ruang muatan untuk memastikan dapat membawa muatan berlebihan,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Turut serta dalam operasi itu JPJ Putrajaya, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)

Beliau menambah, berikutan kesalahan berkenaan, polis trafik telah mengeluarkan 15 saman manakala JPJ pula 26 saman.

Katanya, permit operasi lori-lori itu telah disita SPAD dan mereka tidak dapat membawa muatan ketika ini.

Utusan Malaysia Online - Jenayah:

'via Blog this'

No comments: