Pages

Thursday, November 24, 2011

Tiga tukang urut ditindas majikan dihantar pulang



MICHEAL (kiri) berbincang dengan tiga tukang urut warga China yang mendakwa ditindas majikan beberapa hari sebelum mereka dihantar pulang ke negara asal.


KUALA LUMPUR - Tiga orang tukang urut dari China yang ditindas oleh majikan mereka sejak empat bulan lalu, selamat dihantar pulang ke negara asal mereka baru-baru ini selepas berjaya mendapat kembali pasport mereka daripada majikan yang merupakan pemilik kedai urut.

Menurut Ketua Pejabat Biro Pengaduan dan Perkhidmatan Awam MCA, Datuk Micheal Chong, ketiga-tiga mangsa yang terdiri daripada seorang lelaki dan dua perempuan mendakwa pasport mereka disimpan oleh majikan mereka bagi menghalang mereka kembali ke negara asal.

"Tidak mengapa jika mereka diberi layanan yang baik daripada majikan tetapi sebaliknya yang berlaku apabila mereka mendakwa ditindas dengan tidak dibayar gaji selama empat bulan," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Pada mulanya, kata Micheal, ketiga-tiga mangsa dijanjikan dengan pendapatan RM3,000 sebulan namun tidak menerima sesen pun selepas empat bulan bekerja.

Tambah malang lagi, ujarnya, mangsa bukan sahaja tidak dibayar gaji malah gaji mereka turut dipotong jika melakukan kesalahan kecil.

"Apabila mereka hendak berhenti kerja dan meminta pasport daripada majikan, mereka diminta bayar RM8,500 sebagai pampasan berhenti kerja," ujarnya.

Kosmo! Online - Negara:

'via Blog this'

No comments: