Pages

Sunday, September 4, 2011

Gaddafi digesa menyerah diri

Turki sokong rejim baru Libya syarat henti pertumpahan darah 

TRIPOLI: Duta Turki ke Libya, Ali Kemal Aydin, menggesa Muammar Gaddafi dan anggota keluarganya menyerah diri dan berjanji memberi bantuan secukupnya kepada negara Afrika Utara itu dalam proses menuju demokrasi.
“Kami jangka keluarga Gaddafi akan menyerah diri kepada kehakiman Libya. Tiada jalan lain lagi bagi mereka,” kata Ali, duta pertama untuk kembali ke Tripoli sejak Gaddafi digulingkan.
Beliau menegaskan, langkah itu penting bagi menghentikan pertumpahan darah berterusan.

Pada masa sama, Turki, katanya, tidak akan menjadi orang tengah antara Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) dengan keluarga Gaddafi.

“Kami sejak awal lagi minta Gaddafi dan ahli keluarganya menyerah kuasa kepada rakyat Libya. Malangnya, mereka tidak ikut nasihat kami,” katanya.

Di WASHINGTON: Fail yang ditemui dalam bangunan kerajaan Libya menunjukkan kerjasama rapat antara Agensi Perisikan Pusat (CIA) dan agensi perisikan Gaddafi, termasuk memindahkan suspek pengganas ke negara Afrika Utara itu untuk disoal siasat.
CIA ketika pentadbiran Presiden George W Bush membawa suspek pengganas ke Libya dan mencadangkan soalan yang sepatutnya ditanya penyiasat negara itu, lapor akhbar Wall Street Journal (WSJ), sambil menambah fail berkenaan ditemui di ibu pejabat agensi Keselamatan Luar Libya.

CIA juga mahu terus ‘hadir’ di negara itu, lapor WSJ, menurut nota pegawai tinggi CIA, Stephen Kappes, kepada ketua perisik Libya ketika itu, Moussa Koussa.

Bagi menunjukkan hubungan rapat mereka, nota bermula dengan ‘Dear Musa’ dan ditandatangani dengan ‘Steve’.

Seorang pegawai Amerika yang tidak dinamakan WSJ, Libya mahu menyambung hubungan diplomatik dengan Barat pada 2004.

“Cuma ingat, pada 2004, Amerika berjaya meyakinkan Libya untuk menamatkan program senjata nuklearnya dan membantu menghentikan pengganas yang secara aktif mensasarkan Amerika di negara sendiri dan di luar negara,” kata pegawai berkenaan.

Fail itu ditemui penyelidik Human Rights Watch yang melawat bangunan kerajaan dan menyerahkan salinan kepada Wall Street Journal. – AFP 

No comments: