Pages

Sunday, September 4, 2011

Pengaman disyaki lepas tembakan

KUALA LUMPUR: Kematian Noramfaizul Mohd Nor di Somalia turut mendapat perhatian media antarabangsa yang memberi liputan meluas dengan mendakwa tembakan itu dilepaskan pasukan pengaman Afrika dari Misi Kesatuan Afrika di Somalia (AMISOM).

Reuters memetik kenyataan saksi dan pekerja bantuan tempatan yang bersama dengan Kelab Putera 1Malaysia, Muhideen Mohamed yang mendakwa tembakan dilepaskan anggota AMISOM yang ditugaskan meronda bandar Mogadishu.
“AMISOM membunuh wartawan (jurugambar) Malaysia dan mencederakan seorang lagi di antara simpang K4 dan lapangan terbang Mogadishu,” katanya memetik Muhideen.
“Kita sedang siasat siapa yang melepaskan tembakan itu. Adakah ia (dari) AMISOM atau kumpulan satu lagi?” kata jurucakap AMISOM, Prosper Hakizimana kepada Reuters.

Portal berita, Somalia Report juga mendakwa AMISOM menembak konvoi kenderaan dinaiki rakyat Malaysia itu, walaupun diiringi tentera Kerajaan Persekutuan Peralihan Somalia (TFG).

Kejadian itu berlaku di jalan yang menghubungkan lapangan terbang dan istana presiden, iaitu satu-satunya jalan yang digunakan AMISOM ketika membuat rondaan di bandar itu. 

No comments: