Pages

Wednesday, August 31, 2011

Ghaddafi merogol pengawal peribadi perempuannya


Lima wanita yang membentuk sebahagian daripada unit pilihan Muammar Gaddafi pengawal peribadi wanita mendakwa mereka telah dirogol dan didera oleh diktator yang kini sedang diburu.


Wanita telah memberitahu Benghazi berasaskan psikologi Seham Sergewa mereka didera secara seksual oleh Kol Gaddafi dan anak-anaknya sebelum dibuang apabila sudah "bosan" dengan mereka.


 Salah seorang wanita kepada Dr Sergewa bagaimana dia telah disenaraihitamkan dalam menyertai briged pengawal peribadi, sekali dipercayai bilangan seramai 400 wanita, selepas rejim-reka cerita bahawa abangnya telah membawa dadah dalam perjalanannya kembali ke Libya daripada bercuti di Malta.


 "Dia memberitahu anda sama ada menjadi pengawal peribadi atau saudara anda akan menghabiskan seluruh hidupnya di dalam penjara," Dr Sergewa kepada The Sunday Times. 


Wanita yang berkenaan tahu apa ini bermakna, Dr Sergewa menjelaskan, kerana dia telah dirogol beberapa minggu sebelum ini oleh Kol Gaddafi. "Dia telah dibuang dari universiti dan diberitahu untuk mendapatkan campur tangan Gaddafi akan dikembalikan. 


Dia diberitahu dia terpaksa menjalani ujian perubatan yang termasuk ujian HIV yang telah ditadbir oleh seorang jururawat Eropah Timur. " Akhirnya, dia telah diambil untuk menemui Kol Gaddafi di perkarangan Aziziya Bab di Tripoli. Beliau telah membawa kepada pihak swasta di mana dia mendapati beliau yang juga memakai pajama.


 "Dia tidak faham kerana dia melihat beliau sebagai tokoh bapa, pemimpin negara, perkara seperti. Beliau enggan menerima wang pendahuluan dan dia merogolnya, "kata Dr Sergewa. Pola yang muncul dalam cerita-cerita. 


Wanita akan menjadi yang pertama dirogol oleh diktator dan kemudian dipindahkan, seperti objek yang digunakan, salah satu anak-anaknya dan akhirnya kepada pegawai-pegawai tinggi kerana penyalahgunaan lanjut sebelum akhirnya melepaskan. 


Tuntutan mengganggu membentuk sebahagian daripada memberkaskan susun oleh Dr Sergewa untuk Mahkamah Jenayah Antarabangsa dan ujian yang mungkin bahawa Kol Gaddafi dan ahli-ahli daripada golongan dalaman mungkin menghadapi di Libya jika dan apabila mereka ditangkap hidup-hidup.


 Walau bagaimanapun, kerja-kerja tidak berhenti dengan pengawal peribadi. Satu-satunya wanita melangkah ke hadapan selepas psikologi mula menyiasat dakwaan rogol sistematik, yang didakwa dilakukan oleh tentera yang setia semasa konflik. Ia bermula kira-kira sebulan ke dalam kebangkitan, pada bulan Mac, apabila Dr Sergewa, seorang ahli psikologi kanak-kanak oleh pengkhususan, telah didatangi oleh ibu-ibu tiga orang anak beliau telah merawat dengan cerita-cerita menakutkan rogol oleh tentera.


 Cerita-cerita prodded untuk meneruskan tuntutan, terutama sekali kerana dia sudah mempunyai pengalaman rogol yang digunakan sebagai senjata perang sebagai graduan muda yang bekerja di Bosnia pada tahun 1990-an. 


"Pada mulanya saya fikir ini merupakan kejadian terpencil tetapi saya terus berfikir dan merasakan perlu saya cuba untuk melihat ke dalamnya lagi," kata Dr Sergewa. Beliau telah menyediakan satu kajian pada tekanan psikologi yang dikaitkan dengan pengalaman pahit perang di kalangan keluarga-keluarga pengungsi Libya yang mendapatkan perlindungan di kem-kem pelarian yang telah ditubuhkan di Tunisia dan lain-lain tempat, dan memutuskan untuk menambah beberapa soalan yang berkaitan dengan rogol pada akhir kaji selidik. Jawapan mula mengalir dalam dan nombor akhirnya meningkat kepada 300. Cerita-cerita seperti yang suram kerana mereka mendapat. 


"Wanita tampil mengatakan mereka telah dirogol oleh seramai 20 askar, kadang-kadang di hadapan suami dan anak-anak mereka. Dalam satu kes, seorang gadis, kira-kira 18 tahun, berkata beliau telah dirogol di hadapan bapanya. Dia terus memberitahu dia tidak melihat dia ...


 " Ramai mangsa telah mendalam berparut oleh penyalahgunaan, dengan beberapa membunuh diri atau trauma. "Lain-lain mempunyai tanda-tanda tekanan psikosomatik dan membangunkan syarat-syarat yang seperti bulimia dan anoreksia." Pengalaman beliau di Bosnia dan hakikat bahawa dia wajah Libya banyak, akaun penampilan TV show pagi tetap berurusan dengan kanak-kanak, bererti bahawa dia sangat baik ditempatkan untuk membantu lebih ramai wanita tampil ke hadapan. Namun, dia masih merasakan bilangan wanita yang dia dan pasukannya ditangani dengan hanya hujung sebahagian kecil. 


"Saya menganggarkan bahawa mungkin ada seramai 6,000 mangsa rogol itu. Masalahnya ialah bahawa kita perlu sumber untuk mendekati wanita ini dan memberikan mereka bantuan yang mereka perlukan. 


Sejak bulan Mac, Dr Sergewa berjaya mendapatkan pembiayaan daripada beberapa badan amal Libya dan asas Swiss yang membantu membayar untuk pasukan kira-kira 15 ahli psikologi yang bertujuan untuk mengumpul testimoni rogol dan merawat mangsa-mangsa. m wang pantas berlari keluar dan pasukan itu kini turun ke lima, tetapi beberapa dermawan yang lain akan menyimpan projek tersebut, kata beliau. Di sebalik kekangan kewangan, penyelidik terpaksa menghadapi pantang larang yang berkaitan dengan rogol yang di Libya adalah lebih kuat daripada kebanyakan negara. 


"Rasa malu dilemparkan kepada mangsa dan seluruh ahli keluarga beliau, jadi ia sangat sukar bagi wanita untuk tampil ke hadapan dengan cerita mereka kerana ia mungkin bermakna mereka menjadi sosial dipulaukan dan membawa malu kepada seluruh ahli keluarga mereka.


Beberapa pemimpin agama mengkritik Dr Sergewa untuk menerbitkan subjek, manakala beberapa rakan sekerja, termasuk kepala Hospital Psikiatri Benghazi, Dr Ali Elroey, mempertikaikan kaedah pengajian. Walaupun Amnesty International berkata ia tidak menemui bukti yang menyokong tahap rogol yang dilaporkan oleh Dr Sergewa, walaupun organisasi tersebut tidak menafikan ia.


 Walau bagaimanapun, doktor dan obstetricians di bandar-bandar yang berbeza telah dilaporkan merawat wanita untuk kecederaan yang jelas berkaitan dengan rogol. Selain itu, dalam kerja Jun Dr Sergewa menerima kelulusan daripada Mahkamah Jenayah Antarabangsa apabila Ketua Pendakwa Luis Moreno-Ocampo, mengumumkan beliau akan melihat ke dalam mengenakan rejim dengan mengarahkan rogol sistematik orang awam.


 Dia juga mencadangkan terdapat bukti bahawa rejim itu telah menyediakan askar dengan Viagra untuk menggalakkan serangan. Terdapat juga kes Iman Al-Obeidi, perempuan itu, yang pecah ke dalam hotel hosting wartawan antarabangsa di Tripoli untuk memberitahu dunia bagaimana beliau savaged dan geng-dirogol berulang kali oleh kira-kira 15 askar selepas dia ditahan di roadblock hanya kerana dia datang dari bandar al Bayda, di mana terdapat pemberontakan menentang diktator.


 Tetapi Cik Al-Obeidi kesediaan untuk memberi publisiti kepada pengalaman pahit beliau terbukti sebagai jarang ceritanya adalah mengejutkan. ICC telah menghubungi Dr Sergewa untuk membantu meyakinkan mangsa untuk memberi keterangan tetapi tugas itu tidak belayar biasa.


 "Setakat ini saya telah berjaya meyakinkan lapan wanita melangkah ke hadapan untuk memberi keterangan dan telah sukar," jelas Dr Sergewa. "Ada wanita yang telah ditinggalkan oleh suami mereka, yang lain adalah terlalu malu untuk berkongsi rahsia mereka dengan keluarga mereka."
googletranslate

2 comments:

Anonymous said...

penat mata membaca sebab tak ada perenggan....

Abu Hatim said...

baca senafas saja...ha ha..
pakai google translate dia tak buat
perenggan...terima kasih diatas komen anda.