Pages

Tuesday, July 5, 2011

Penduduk Maghribi bantah Perlembagaan baru


TANGIER, Maghribi 4 Julai - Beribu-ribu orang mengadakan demonstrasi di negara ini semalam bagi membantah pelaksanaan Perlembagaan baru yang dikatakan tidak membawa perubahan besar.

Bagaimanapun, seorang pegawai Kementerian Dalam Negeri berkata, jumlah mereka yang membantah pelaksanaan itu, kurang daripada mereka yang mengadakan perhimpunan yang menyokongnya.

Pemerintah Magribi, Raja Mohamed menyerahkan sebahagian kuasanya kepada Perdana Menteri dalam satu pungutan suara, yang dilihat oleh negara-negara Arab lain sebagai satu ujian sama ada perubahan Perlembagaan itu mampu membendung pemberontakan rakyat di rantau itu.

Penunjuk perasaan berarak di Tangier sejauh 450 kilometer sambil melaungkan 'Menteri Dalam Negeri Pembohong'.

Mereka juga membawa kotak-kotak kosong dan menjerit 'Kosong, kosong, kotak undi kosong'.

Wartawan Reuters melaporkan kira-kira 10,000 penunjuk perasaan berada di Beni Mekada, Tangier, namun seorang pegawai Kementerian Dalam Negeri berkata, hanya 1,000 penunjuk perasaan mengadakan demonstrasi bantahan, manakala 3,000 lagi orang berkumpul bagi menyatakan sokongan kepada perubahan berkenaan.

Pergerakan pembangkang dikenali sebagai 20 Februari sering mengadakan demonstrasi bantahan sejak beberapa bulan lalu, namun demonstrasi hari ini merupakan yang pertama diadakan selepas pengutan suara pada Jumaat lalu,

Penyokong Perlembagaan baru berkata, ia merupakan satu model perubahan demokratik di dunia Arab.

Para pembangkang pula menyatakan bahawa ia tida membawa perubahan besar kerana isu keselamatan, pertahanan negara dan agama masih diletakkan di bawah kuasa Istana.

Selain itu, mereka berkata, ia tidak menangani masalah rasuah dan penyelewengan dalam kerajaan. - Reuters

Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: