Pages

Sunday, July 31, 2011

Pembunuhan Abdel Fatah disiasat



BENGHAZI 30 Julai - Pemberontak Libya di Benghazi sedang menjalankan siasatan berhubung pembunuhan ketua tentera mereka, Jeneral Abdel Fatah Younis ketika rejim Muammar Gaddafi menuduh kumpulan al-Qaeda bertanggungjawab di atas kejadian tersebut.
"Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) telah melantik jawatankuasa siasatan dan kami akan menyiarkan semua fakta berhubung siasatan kes ini," kata Ali Tarhuni yang bertanggungjawab dalam hal ehwal ekonomi NTC.
Younis merupakan orang kanan Gaddafi yang menyertai rampasan kuasa pada 1969, sebelum berpaling tadah menjadi ketua tentera pemberontak.
Tarhuni berkata, jenazah Younis yang dipenuhi kesan tembakan dan terbakar sepenuhnya telah ditemui awal semalam di pinggir bandar Benghazi, tetapi NTC hanya menerima berita kematiannya lewat kelmarin selepas ketua militia yang melakukan pembunuhan itu membuat pengakuan.
"Ketua militia itu kini ditahan," katanya sambil menambah beberapa lagi suspek yang dipercayai pengikut briged Jirah Ibn al-Obeidi masih belum diberkas dan motif pembunuhan masih tidak jelas. - AFP
http://www.utusan.com.my

No comments: