Pages

Sunday, July 31, 2011

Kapal MV Oceania karam


KEADAAN kapal MV Oceania yang cuma kelihatan tiang menara selepas karam dekat Pulau Pisang, Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU - Seramai 23 kru MV Oceania melalui detik-detik cemas apabila kapal yang mereka naiki karam setelah dilanggar kapal MV Xin Tai Hai pada kedudukan lapan batu nautika ke barat daya Pulau Pisang, Pontian dekat sini kelmarin.
Dalam kejadian pukul 10.45 malam itu, kesemua kru kapal terpaksa menggunakan dua buah rakit penyelamat selama dua jam sebelum diselamatkan oleh sebuah kapal, MV Ikaruga dan dibawa ke Singapura.
Ketua Penguat Kuasa Maritim Malaysia (APMM) Wilayah Selatan, Laksamana Pertama Maritim, Zulkifili Abu Bakar berkata, pihaknya menerima maklumat tentang kejadian itu pada pukul 11.50 malam sebelum mengarahkan dua buah bot ke tempat kejadian.
"Kapal itu kemudian tenggelam pada pukul 12.30 pagi menyebabkan kesemua kru terpaksa menyela- matkan diri menggunakan dua but rakit penyelamat yang terdapat pada kapal berkenaan.
"Selepas perlanggaran, MV Xin Tai Hai meneruskan pelayaran dan bersauh di kedudukan 1.5 batu nautika ke selatan Tanjung Piai," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

No comments: