Pages

Saturday, July 23, 2011

Ditipu RM340,000 sindiket kad kredit

KUALA LUMPUR - Seorang pengurus syarikat kerugian RM340,000 setelah diperdaya sindiket penipuan kad kredit di ibu negara pada 14 Julai lepas.

Mangsa seorang wanita berusia 34 tahun telah menerima panggilan daripada seorang wanita yang menyamar sebagai pegawai khidmat pelanggan sebuah bank tempatan pada hari tersebut yang mendakwa mangsa kononnya mempunyai tunggakan kad kredit.

Apabila mangsa menafikan memiliki kad kredit berkenaan, wanita tersebut kemudian telah menyambungkan panggilan tersebut kepada seseorang kononnya pegawai Bank Negara.

Pegawai Bank Negara yang menyamar itu kemudiannya memberitahu mangsa bahawa terdapat penipuan kad kredit dan telah memberikan nombor seorang lelaki kononnya pegawai polis.

Lelaki kononnya pegawai polis itu kemudian telah mengarahkan mangsa memindahkan duit dalam akaunnya ke akaun yang lain sebagai langkah keselamatan serta mendakwa wang tersebut akan dikembalikan ke dalam akaun mangsa selepas tiga jam.

Terperdaya dengan penipuan tersebut, mangsa telah membuat dua transaksi bank ke sebuah akaun yang dicadangkan berjumlah RM340,000 keseluruhan pada hari tersebut. - Bernama

Kosmo! Online - Terkini

No comments: