Pages

Sunday, June 5, 2011

Tolak RM15j bukukan riwayat hidup Osama


HAMID menunjukkan poster ceramah yang dijalankan beliau untuk berkongsi pengalaman ketika menemuramah Osama.
HAMID menunjukkan poster ceramah yang dijalankan beliau untuk berkongsi pengalaman ketika menemuramah Osama.


Hamid tidak mahu bersekongkol sandiwara Barat

KUALA LUMPUR: RM15 juta! Itulah jumlah ganjaran tertinggi pernah ditawarkan kepada wartawan terkenal, Hamid Mir, 46, untuk membukukan pengalamannya menemubual pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden, termasuk menerbitkan biografi pengganas terbabit yang didakwa berjaya dibunuh komando Amerika Syarikat (AS) di Abbottabad, Pakistan, 2 Mei lalu.
Menjadi satu-satunya wartawan pernah menemubual Osama, tawaran itu diberikan sebuah akhbar berpengaruh di AS kepadanya tidak lama selepas berlakunya peristiwa 11 September (2001) di New York, yang turut direkodkan sebagai serangan pengganas terburuk dalam sejarah dunia moden.
Bagaimanapun, Hamid yang kini bertugas sebagai Pengarang Eksekutif Geo News TV Islamabad menolak mentah-mentah tawaran itu hingga dianggap ‘bodoh’ oleh beberapa rakannya.

“AS$5 juta (RM15 juta) cukup banyak, saya boleh jadi jutawan jika mahu. Malah, mereka memberikan saya hak cipta (penerbitan) jika bersetuju dengan syarat perjanjian yang ditetapkan. Yang mereka mahukan cuma hak meminda manuskrip (The Truth of Osama Bin Laden), termasuk menyelitkan kisah kehidupan seks Osama.

“Ini yang membuatkan saya sangsi, bagaimana mereka boleh mengetahui lebih dari saya sedangkan hanya saya yang pernah menemubual Osama. Kononnya, mereka ada sumber maklumat lain yang saya ragui kesahihannya. Dari situ saya sedar motif sebenar mereka yang tidak lebih dari satu lagi plot pembohongan Barat mengenai Osama,” kata wartawan berpengalaman 25 tahun dengan pengkhususan dalam konflik Asia Barat ketika ditemui di Islamabad, baru-baru ini. Berita Harian Online | Tolak RM15j bukukan riwayat hidup Osama

No comments: