Pages

Sunday, June 5, 2011

Helikopter NATO bedil Libya


ANTARA model helikopter Apache yang digunakan ketika membedil Libya.
ANTARA model helikopter Apache yang digunakan ketika membedil Libya.

Kemudahan tentera, lokasi radar, pos pemeriksaan Brega jadi sasaran

BENGHAZI: Tentera udara Britain (RAF) dan Perancis untuk pertama kalinya semalam menggunakan helikopter tempur bagi membedil sasaran di Libya bagi menyokong serangan udara Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) terhadap tentera yang setia kepada Kolonel Muammar Gaddafi.
Helikopter RAF menyerang dan menghapuskan dua kemudahan tentera, lokasi radar dan pos pemeriksaan berhampiran Brega, Perbadanan Penyiaran Britain melaporkan.
BBC berkata serangan helikopter di Brega itu dilancarkan menggunakan helikopter tempur Apache RAF, manakala tentera udara Perancis menggunakan helikopter tempur Gazelle dalam serangan terhadap sasaran lain di Libya hampir pada waktu sama.

Kementerian Pertahanan Britain berkata: “Helikopter Apache mengambil bahagian dalam operasi yang diselaraskan oleh NATO di bawah mandat Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.”

“Semua helikopter yang digunakan kembali dengan selamat ke kapal HMS Ocean di luar pesisir Libya,” katanya.

Penggunaan helikopter terbabit bermakna NATO kini bersedia terbabit dengan pertempuran jarak dekat berbanding penggunaan pesawat tempur sebelum ini yang membedil dari jarak jauh.
Serangan helikopter itu yang juga menyasarkan kedudukan tentera Libya di dalam kawasan penduduk yang padat, berlaku sehari selepas pasukan pemberontak mengusir tentera Gaddafi dari tiga bandar di barat, menandakan penghakisan selanjutnya kuasa pemimpin yang sudah memerintah selama 42 tahun itu sejak bantahan rakyat bermula Februari lalu.

Helikopter Perancis berlepas dari kapal pengangkutan Tonnerre di laut Mediterranean.

Helikopter tempur itu memusnahkan 15 kenderaan tentera, lima bangunan markas pemerintahan sebelum pulang selepas ditembak senjata ringan. – AP/Agensi Berita Harian Online | Helikopter NATO bedil Libya

No comments: