Pages

Sunday, June 5, 2011

Strauss-Kahn upah bekas perisik


 STRAUSS-KAHN dirakam meninggalkan pejabat peguamnya Benjamin Brafman di New York, baru-baru ini.
STRAUSS-KAHN dirakam meninggalkan pejabat peguamnya Benjamin Brafman di New York, baru-baru ini.

Habis jutaan dolar kawal keselamatan, lawan kes serangan seksual

WASHINGTON: Pengarah Urusan Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF), Dominique Strauss-Kahn mengumpulkan sekumpulan penyiasat termasuk bekas perisik dan penasihat media bagi menghadapi tuduhan serangan seksual terhadap pekerja hotel.
Mereka akan menggunakan pendekatan berlainan menguruskan masalah perundangannya di Amerika Syarikat sementara cuba untuk mengembalikan reputasinya di negara asalnya Perancis dan negara lain.
Tugas utama mereka ialah mengurangkan sebanyak mungkin kesan buruk terhadap reputasi Strauss-Kahn. Pakar yang diupah atau menjadi perunding setakat ini termasuk bekas perisik Agensi Perisikan Pusat (CIA), yang berpengalaman dalam penyiasatan jenayah dan pakar terbaik perhubungan awam di dunia berbahasa Perancis.

Pendakwa menganggarkan Strauss-Kahn mungkin perlu membayar AS$200,000 (RM600,678) sebulan kepada firma keselamatan bagi menyediakan kawalan 24 jam, manakala yuran guaman dan penyiasat mungkin mencecah lebih jutaan dolar.

Strauss-Kahn yang berada dalam tahanan rumah di New York, menafikan dakwaan jenayah tindakan seksual, cubaan merogol, penderaan seksual, tahanan tidak sah dan sentuhan paksaan.

Menurut sumber, Strauss-Kahn dan isterinya, Anne Sinclair kini menetap di TriBeCa di Manhattan di mana pasangan itu dan peguamnya akan mula menyusun strategi pembelaan.
Pasukan pembelaan pula diketuai Benjamin Brafman, peguam jenayah terkemuka New York. Selain peguam, pasukan pembela sama ada sudah atau sedang bersedia mengikat perjanjian dengan dua kuasa besar, firma berprofil rendah tetapi berpengaruh yang mempunyai operasi khusus dalam bidang perhubungan awam serta penyiasatan korporat dan jenayah.

Satu daripadanya yang kurang dikenali berpejabat di Washington iaitu firma penasihat strategik TD International yang mana kakitangan dan pejabat operasi dikendalikan bekas pegawai operasi CIA dan diplomat Amerika.

Fail mengenai TD International di Jabatan Kehakiman Amerika sedikit sebanyak mendedahkan aktivitinya.

Satu fail adalah kontrak antara TD International dengan Strauss-Kahn pada 2007 menunjukkan beliau mengupah firma itu untuk menjalankan kempen perhubungan awam yang khusus dan kerja bermula secepat mungkin sehingga beliau menjadi ketua IMF.

Pasukan Strauss-Kahn turut mengupah Guidepost Solutions, firma siasatan persendirian di New York yang turut berpengalaman dalam kes jenayah. – Reuters Berita Harian Online | Strauss-Kahn upah bekas perisik

No comments: