Pages

Tuesday, June 7, 2011

Britain kerah aset tentera dekat Yaman

LONDON: Britain menyatakan ia sudah mengerah aset ketenteraan berhampiran Yaman tetapi tidak mengesahkan laporan bahawa beberapa kapal bersiap sedia di kawasan Teluk untuk membawa keluar rakyatnya.
“Ia adalah pengerahan biasa aset ketenteraan UK di rantau itu tetapi kami tidak bersedia untuk mengulas tugasan sebenar operasi itu," kata seorang jurucakap Kementerian Pertahanan.
Menurut BBC, kira-kira 80 anggota marin berada di atas kapal sokongan RFA Fort Victoria manakala Sky News melaporkan kapal RFA Argus juga di kawasan itu.
Kementerian Pertahanan juga tidak mahu mengesahkan sama ada operasi membawa keluar rakyat Britain dirancang tetapi mengulangi gesaan Menteri Luar, William Hague, supaya semua warga negara itu segera meninggalkan Yaman menerusi kaedah komersial.

Penunjuk perasaan semalam mendesak peralihan kuasa segera daripada pemimpin veteran Ali Abdullah Saleh ketika timbalannya berkata beliau akan kembali beberapa hari selepas menjalani pembedahan di Riyadh berikutan kecederaan yang dialami dalam serangan pemberontak. - AFP Berita Harian Online | Britain kerah aset tentera dekat Yaman

No comments: