Pages

Tuesday, June 7, 2011

Abu Bakar rasa dianiaya



GURU agama terkemuka Indonesia, Abu Bakar Bashir menunggu di sel mahkamah sebelum perbicaraan terakhir bagi tuduhan terbabit dengan aktiviti pengganas. Mahkamah mencadangkan hukuman penjara seumur dijatuhkan terhadapnya. 




JAKARTA: Ulama radikal, Abu Bakar Bashir, semalam menganggap perbicaraan ke atasnya dibuat di luar undang-undang Islam.
Bercakap sebelum hakim menyampaikan keputusan atas tuduhan terbabit dalam aktiviti keganasan, Abu Bakar berkata, kes dikaitkan terhadapnya sengaja direka.

Katanya, saksi yang dikemukakan pendakwa melalui persidangan video memberi keterangan di bawah tekanan pihak keselamatan.
“Justeru, pengakuan mereka tidak boleh dipercayai,” katanya.

Abu Bakar, 72, didakwa membantu menubuhkan dan membiayai kem latihan militan di Aceh sebagai persediaan menyerang warga asing serta pemimpin Islam sederhana.

Dia menafikan tuduhan itu tetapi berulang kali mempertahankan kewujudan kem berkenaan kerana menganggapnya dibenarkan Islam.
Pendakwa cuba mendapatkan hukuman penjara seumur hidup ke atas Abu Bakar.

Sambil memetik beberapa ayat al-Quran, Abu Bakar berkata, perbicaraan dikenakan ke atasnya itu dilakukan untuk memerangi Islam.
Panel lima hakim yang mendengar perbicaraan itu dijangka membacakan keputusan pada 16 Jun ini. - APmyMetro | Abu Bakar rasa dianiaya

No comments: