Pages

Thursday, April 28, 2011

Puak tolak Gaddafi



MISRATA: Pemimpin puak Libya dilaporkan bersatu menggesa Muammar Gaddafi melepaskan kuasanya bagi menyelesaikan kemelut di negara itu, semalam.
Ketua perwakilan daripada 61 puak di seluruh Libya mengeluarkan kenyataan bertulis bersama dan diedarkan penulis Perancis, Bernard-Henri Levy.


“Berdepan dengan ancaman perpaduan negara kita dan propaganda diktator Libya serta keluarganya, kami menegaskan, tiada apa yang dapat memecah-belahkan kami,” kata kenyataan itu yang dibuat di Benghazi pada 12 April lalu.


Kenyataan itu menyebut, semua pemimpin puak terbabit berkongsi aspirasi untuk melihat Libya yang bebas, demokratik dan bersatu.


Pendirian itu dibuat ketika pemberontak mendakwa mereka berjaya memaksa tentera Gaddafi berundur, selain menguasai Misrata.


Jurucakap pemberontak berkata, serangan udara Nato membolehkan mereka memaksa tentera Gaddafi berundur sehingga 40 kilometer dari Misrata.




Keadaan itu membolehkan Misrata bebas daripada serangan roket tentera.


Kelmarin, tentera Libya menembak beberapa roket ke pelabuhan Misrata dan membunuh sekurang-kurangnya tiga pelarian.
Sementara itu, pegawai Nato berkata, sebuah jet pejuang terhempas ketika mendarat di lapangan terbang di Sigonella, Itali.


“Juruterbangnya sempat menyelamatkan diri dan keadaannya kini dipantau,” kata pegawai itu.


Sebuah agensi berita menyatakan, jet itu milik tentera Emiriah Arab Bersatu. - AFP, mymetro

No comments: