Pages

Thursday, April 28, 2011

Maharaja Akihito lawat mangsa gempa



MAHARAJA Akihito (depan) dan Maharani Michiko berbual dengan mangsa-mangsa gempa bumi dan tsunami yang tinggal di penempatan sementara di Minamisanriku, Miyagi di Jepun, semalam. - AFP


MINAMISANRIKU 27 April - Pasangan diraja Jepun, Maharaja Akihito dan Maharani Michiko, hari ini melakukan lawatan pertama ke kawasan pantai timur laut negara ini bagi menemui beribu-ribu mangsa gempa bumi dan tsunami yang masih berlindung di pusat-pusat pemindahan.
Akihito dan Michiko yang merupakan simbol perpaduan di negara ini melawat sebuah bandar pelabuhan tepi pantai yang musnah dilanda gempa dan tsunami, disusuli dengan kunjungan ke sebuah gimnasium sekolah yang menempatkan ratusan mangsa di bandar raya Sendai.
Pasangan diraja tersebut yang berlepas dari Tokyo dengan pesawat khas tiba di sebuah pangkalan tentera udara di Higashi Matsushima, wilayah Miyagi, kira-kira 350 kilometer ke utara ibu negara.
Mereka disambut oleh pasukan penyelamat dan bantuan tentera dan diberi taklimat sebelum berlepas dengan helikopter ke Minamisanriku, sebuah pekan tepi pantai yang mempunyai penduduk kira-kira 20,000 orang sebelum dilanda gempa bumi dan tsunami lebih sebulan lalu.
Sejak bencana itu, 496 mayat telah ditemui di sana, manakala 656 mangsa lagi masih disenaraikan sebagai hilang.
Bencana itu memusnahkan lebih 3,800 rumah di pekan tersebut, menyebabkan lebih 6,000 penduduk terpaksa berlindung di pusat pemindahan.
Akihito, 77, yang menyampaikan ucapan pertamanya di televisyen pada 17 Mac lalu mengenai tragedi itu, bersama-sama isterinya mengunjungi pusat pemindahan lebih jauh ke selatan, di wilayah dekat Tokyo, sejak beberapa minggu lalu.
Bagaimanapun lawatan hari ini adalah yang pertama oleh pasangan itu ke kawasan yang paling teruk ditimpa oleh bencana itu.
Mereka dijadual melawat wilayah Fukushima pada 11 Mei ini untuk mengunjungi penduduk yang terpaksa berpindah disebabkan krisis nuklear Jepun.
Pasukan kecemasan masih bertungkus-lumus untuk menyejukkan reaktor di loji tenaga nuklear Fukushima yang bocor akibat dilanda tsunami. - AFP, utusan

No comments: