Pages

Monday, April 11, 2011

PM Britain naik angin





LONDON - Perdana Menteri Britain, David Cameron (gambar) menggunakan kata-kata kesat dalam penerbangan pulang dari lawatannya ke Pakistan selepas beliau dimaklumkan tentang kontroversi berkaitan komennya bahawa Britain sepatutnya dipersalahkan kerana mencetuskan banyak krisis besar dunia, lapor sebuah akhbar semalam.
Perdana menteri berkenaan berpaling kepada seorang wartawan yang membangkitkan isu tersebut dan menjawab menggunakan kata-kata kesat.
Insiden itu berlaku selepas Cameron, 44, cuba menjauhkan dirinya dengan sejarah kolonial Britain semasa beliau menyampaikan satu ucapan di Pakistan.
Ditanya tentang permusuhan panjang antara Pakistan dan India berhubung isu wilayah Kashmir yang bermula sejak pemerintahan Empayar British, beliau memberitahu:" Saya tidak mahu menampilkan Britain sebagai watak utama yang mana, seperti masalah-masalah lain di dunia, kami yang bertanggungjawab kerana mencetuskan isu tersebut,"
Kenyataannya dikritik hebat dan menjadi tajuk utama akhbar-akhbar Britain pada keesokan harinya tetapi beliau cuma mendapat tahu tentang perkembangan tersebut semasa dalam penerbangan pulang ke London kelmarin.
"Britain perlu berhenti daripada malu tentang sejarahnya sebagai negara penjajah," seorang pakar Unit Pengkajian Dasar Komanwel, Daisy Cooper ketika mengulas kenyataan Cameron.
Beliau kemudian bertanya siapakah wartawan yang melaporkan berita tersebut dan apabila wartawan berkaitan mengangkat tangan, beliau terus memakinya.
- Agensi
Kosmo! Online - Dunia

No comments: