Pages

Monday, April 11, 2011

Gencatan senjata di Gaza

GAZA: Israel dan pegawai kanan Hamas semalam menggambarkan kesediaan mereka untuk mengadakan gencatan senjata bagi menamatkan keganasan terbaru yang bermula minggu lalu hingga meragut 19 nyawa warga Palestin.
Pertempuran itu mencetuskan kebimbangan kemungkinan peperangan lebih besar meletus, termasuk pencerobohan di wilayah tepi pantai itu seperti yang berlaku pada hujung 2008.

Jurucakap Hamas, Sami Abu Zuhri berkata: “Jika keganasan Israel terhenti, keamanan akan kembali secara semula jadi. Ketenangan akan disambut dengan ketenangan.” Beliau berkata demikian sebagai mengulas pengumuman Menteri Pertahanan Israel, Ehud Barak yang menyuarakan hasrat untuk mengadakan gencatan senjata.
“Jika pejuang Palestin berhenti menyerang, kita juga akan berhenti menyerang,” kata Barak kepada Radio Israel.

Rejim Zionis itu melancarkan serangan udara tiga hari berturut-turut di seluruh Semenanjung Gaza dengan mensasarkan pejuang Palestin dan juga orang awam dan sepanjang tempoh itu juga, sekurang-kurangnya 120 roket dan mortar dilepaskan oleh pejuang Palestin terhadap wilayah selatan Israel.

Sami dalam kenyataannya berkata, Hamas tidak berhasrat meningkatkan ketegangan dengan Israel dan pada masa sama mempertahankan tindakan kumpulan itu dan kumpulan militan lain di Gaza.
“Kami tidak berminat untuk meningkatkan ketegangan dan kumpulan pejuang Palestin hanya mempertahankan diri mereka dan rakyat Palestin lain dalam menghadapi keganasan yang semakin meningkat di pihak Israel,” katanya. - Reuters
myMetro | Gencatan senjata di Gaza

No comments: