Pages

Thursday, April 14, 2011

Penduduk mahu pampasan



MONITOR radiasi menunjukkan bacaan 0.41 microsievert   di sebuah ladang ternakan lembu  perah  Mutsuo Mito di Shinchimachi, Wilayah Fukushima, utara Jepun.
MONITOR radiasi menunjukkan bacaan 0.41 microsievert di sebuah ladang ternakan lembu perah Mutsuo Mito di Shinchimachi, Wilayah Fukushima, utara Jepun.
Ancaman radiasi di Fukuishima sebabkan ramai tidak bekerja
TOKYO: Penduduk berhampiran loji nuklear Fukuishima Dai-ichi yang berdepan dengan masalah kebocoran radiasi selepas dilanda gempa bumi dan tsunami 11 Mac lalu, mengadakan tunjuk perasaan di depan ibu pejabat syarikat pengendali loji itu kerana berang tidak mendapat bantuan untuk meneruskan kehidupan mereka.
“Saya tidak boleh bekerja dan ini bermakna saya tidak ada wang,” kata Shigeaki Konno, 73, seorang mekanik kereta yang tinggal 11 kilometer dari loji berkenaan.
“Kami hanya mendengar cakap-cakap mengenai pampasan. Kami memerlukannya sekarang,” kata Konno yang tergolong di kalangan beribu penduduk yang tinggal dalam lingkungan zon pemindahan 20 kilometer yang ditetapkan kerajaan Jepun. 


Bantahan semalam oleh kira-kira 20 pemilik perniagaan kecil berhampiran loji nuklear itu menggambarkan kemarahan yang meningkat terhadap Tokyo Electric Power Co. (TEPCO) yang setakat ini gagal membendung kebocoran radiasi dari loji nuklearnya itu. 


Presiden TEPCO, Masataka Shimizu dan pegawai syarikat yang lain tunduk memohon maaf kepada penunjuk perasaan sambil berjanji akan berusaha memberi pampasan kepada penduduk yang tidak dapat kembali berkerja. 


“Pemberian tunai sedang diusahakan secepat mungkin,” kata Shimizu. 
Beliau berkata, syarikat itu akan melakukan sedaya upaya bagi mengawal reaktor yang rosak itu dan cuba membendung kebocoran radiasi. 


“Anda dapat menikmati sajian panas setiap hari, manakala kami hanya diberi dua keping roti setiap hari di pusat perlindungan sementara,” kata Konno. 


“Saya tidak meminta lebih daripada apa yang berhak kepada saya,” kata Ichijiro Ishikawa, 69, seorang pekerja pembinaan yang tinggal 13 kilometer dari loji nuklear terbabit. – AP , bharian

No comments: