Pages

Saturday, April 16, 2011

Cukai mewah di Taiwan


GAMBAR bertarikh 8 April lalu menunjukkan sebuah kawasan pembinaan di Hsintien, Taipei, Taiwan.


TAIPEI - Presiden Taiwan, Ma Ying-jeou mengalu-alukan kejayaan rang undang-undang 'cukai mewah' yang diluluskan Parlimen semalam yang dilaksanakan dalam usaha untuk mengawal harga hartanah.
"Buat masa sekarang, para spekulator membuat keuntungan manakala pembeli-pembeli rumah mengeluh, kami berharap langkah ini akan memastikan keadilan," kata Ying-jeou ketika beliau bertemu dengan sekumpulan pemimpin perniagaan.
Beliau membuat komen itu selepas Parlimen meluluskan rang undang-undang yang membenarkan kenaikan cukai sehingga 15 peratus ke atas rumah yang tidak dihuni oleh pemiliknya.
Rang undang-undang itu yang turut melibatkan cukai sebanyak 10 peratus ke atas pelbagai jenis barang mewah seperti jet peribadi, kapal layar, kulit haiwan yang berbulu dan keahlian kelab golf.
Ia akan dikuatkuasakan pada awal Jun ini.
Kementerian Kewangan menganggarkan undang-undang itu akan membawa hasil cukai sebanyak AS$500 juta (RM 1.5 bilion).
Langkah ini diambil ekoran harga perumahan di Taiwan meningkat, menjadikan Taipei salah sebuah bandar raya yang termahal di Asia selain menyebabkan tekanan ekonomi disebabkan terdapat jurang perbezaan yang luas di antara golongan kaya dan miskin. - AFP
Kosmo! Online - Dunia

No comments: