Pages

Thursday, March 31, 2011

Gaddafi tawan semula Ras Lanuf


ORANG RAMAI mengusung keranda seorang pemuda, Munther Da'as ketika majlis pengebumian di bandar Al-Azizya, kira-kira 40 kilometer dari Tripoli, semalam. Da'as, 23, terbunuh ketika serangan udara Ahad lalu di pelabuhan perikanan di Sirt. - Foto Reuters 



UQAYLA: Tentera yang setia kepada Muammar Gaddafi semalam menawan Ras Lanuf, bandar minyak penting di Libya, menyebabkan pemberontak meninggalkan bandar itu.
Sementara itu, kuasa dunia masih berbahas mengenai rancangan membekalkan senjata kepada pemberontak yang berusaha menggulingkan pemimpin Libya itu.

Wartawan memetik anggota pemberontak sebagai berkata, tentera Gaddafi menawan Ras Lanuf, bandar strategik yang menjadi pusat penapisan minyak selepas membedil kedudukan pemberontak dengan kereta kebal dan meriam.
Beratus-ratus pemberontak melarikan diri menerusi Uqayla, 20 kilometer ke timur Ras Lanuf. “Kami mahu Perancis mengebom askar Gaddafi,” kata seorang pemberontak, Ali Atia al-Faturi.

Beratus-ratus kereta dan pikap bergegas meninggalkan Uqayla dan Brega, satu lagi bandar penting, kira-kira 240 kilometer ke selatan Benghazi, kubu kuat pemberontak.

“Kami berdepan dengan masalah besar. Kami terpaksa berundur. Tentera Gaddafi melepaskan tembakan roket dan kereta kebal,” kata seorang lagi pemberontak, Salama Dadida.
Selasa lalu, kumpulan penentang Gaddafi itu berada kira-kira 100 kilometer dari Sirte, bandar kelahiran pemimpin Libya itu sebelum berdepan dengan tentangan sengit, sekali gus menggagalkan kemaraan mereka yang dilakukan ketika Britain, Perancis dan Amerika Syarikat mula melancarkan serangan udara pada 19 Mac.

Dalam perkembangan semalam, pemberontak yang berdepan dengan serangan sengit melarikan diri beramai-ramai di jalan pantai yang berdebu dengan kebanyakannya menaiki pikap.
Mereka berkumpul di Ras Lanuf malam kelmarin tetapi tentera Gaddafi melancarkan serangan itu pada waktu subuh. - 

No comments: