Pages

Saturday, March 26, 2011

12 jet UAE bantu Barat pantau Libya


DUBAI: Sekutu rapat Amerika Syarikat, Emiriah Arab Bersatu (UAE) berjanji menyediakan enam jet pejuang F-16 dan enam Mirage bagi membantu menguatkuasakan zon larangan terbang di Libya.
Menteri Luar UAE, Sheikh Abdullah Zayed al-Nahayan, berkata penyertaan negara itu bersama tentera Bersekutu akan dimulakan beberapa hari lagi.

“Bagi menyokong Resolusi 1973 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, UAE akan terbabit sepenuhnya dalam operasi kemanusiaan di Libya,” katanya kepada media, semalam.

Janji Abdullah itu dibuat agak lewat selepas awal minggu ini UAE tidak bersependapat dengan Barat dalam isu kekacauan di Bahrain.

Akhbar melaporkan, UAE memberi sokongan kepada kerajaan monarki Bahrain tetapi Barat cenderung bersimpati kepada kebangkitan rakyat di negara berkenaan.

Seorang pegawai kanan tentera Abu Dhabi berpangkat jeneral berkata, Barat menganggap kebangkitan rakyat itu adalah gerakan prodemokrasi.

“Sebenarnya, apa yang berlaku gagal difahami Barat kerana ia membabitkan konspirasi Iran,” katanya.

Jeneral itu berkata, UAE sebelum ini keberatan membantu kerana Barat - terutama AS - enggan mengakui ancaman yang ada di Bahrain. - AFP
-metro

No comments: