Pages

Tuesday, October 12, 2010

Brek dipercayai jadi punca nahas

Pemandu tidak ada rekod kesalahan trafik serius, bas tiada saman pandu laju 
REMBAU: Kementerian Pengangkutan tidak menolak kemungkinan kemalangan bas Ekspres Delima di Kilometer 223 Lebuh Raya Utara-Selatan (PLUS) dekat Pedas di sini, malam kelmarin, berpunca daripada masalah brek atau sistem stereng berdasarkan kesan brek di tempat kejadian.Menterinya, Datuk Seri Kong Cho Ha, berkata penyiasat Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) menemui kesan brek yang panjang dari laluan asal bas ekspres berkenaan, sebelum terbabas dan terbalik ke atas kenderaan lain di laluan bertentangan.
Katanya, pasukan itu dengan dibantu agensi lain termasuk polis, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) sedang menyiasat lanjut kedua-dua sistem itu bagi mengenal pasti punca kemalangan. 

“Pemeriksaan awal rekod bas, ia dalam keadaan baik, malah siasatan terhadap pemandu yang maut dalam kemalangan itu, R Ramachandra, mendapati dia tidak mempunyai rekod kesalahan trafik yang serius dan bas tiada saman laju. Mungkin kemalangan disebabkan masalah brek atau sistem stereng dan ini sedang disiasat,” katanya ketika melawat tempat kejadian semalam. 

Kong berkata, pihaknya sudah memulakan siasatan dengan kerjasama JPJ, JKJR, MIROS, PUSPAKOM, polis, Persatuan Automotif Malaysia (MAA) dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK). 

Beliau berkata, bas ekspres terbabit didaftar pada 2007 dan pemeriksaan awal mendapati ia kerap menjalani pemeriksaan berkala PUSPAKOM dan kali terakhir pada Mei lalu dengan keadaan tayar ketika kejadian disahkan dalam keadaan baik. 
Sementara itu, Kong berkata, kementerian sedang membuat pindaan Akta Pengangkutan Jalan bagi memperketatkan penguatkuasaan dan memberi kuasa kepada JPJ menyiasat dan membuat pemeriksaan pemandu yang dipengaruhi dadah. 

No comments: