Pages

Sunday, June 6, 2010

Kriminal: Kekejaman Yakuza


Susunan MOHD AZAM SHAH YAACOB
mohdazam@hmetro.com.my
2010/05/30

TERKENAL sebagai samseng atau ‘Yakuza’ paling digeruni di Jepun, Anai Kenichi, 41, antara nama paling dikenali kebanyakan kongsi gelap berikutan mengetuai kumpulan ‘Kato Rengo-kai’, iaitu kumpulan Yakuza kedua berpengaruh dalam dunia jenayah di negara itu.

Kerana kekejamannya itu, beratus-ratus orang maut dibunuh olehnya atau pengikutnya secara kejam, antara paling terkenal adalah dengan memerah limau ke atas badan mangsa yang ditoreh dengan pisau sebelum dibiarkan mati. Malah, dia juga akan menghukum pengikutnya yang belot atau gagal melaksanakan tugas diarahkan.

Selain itu, Kenichi juga dijadikan idola individu yang baru menyertai kongsi gelap di Jepun kerana bijak menjalankan urus niaga senjata api di Jepun dan di luar negara. Kelicikannya melarikan diri daripada ditahan pihak berkuasa turut menyebabkan dia digelar ‘Penjenayah Pintar’.

Pembabitan Kenichi dalam dunia kongsi gelap atau Yakuza di Jepun bermula sewaktu dia masih bersekolah lagi berikutan bapanya turut menganggotai satu kumpulan kecil Yakuza. Ketika masih bersekolah dia sudah ada kumpulan sendiri dan semua pelajar mengikuti arahannya.

Sebaik menamatkan pelajaran di sekolah tinggi, Kenichi memohon melanjutkan pelajaran di universiti namun hanya untuk tiga bulan sebelum meninggalkan pengajiannya selepas memukul tiga ahli kongsi gelap jauh lebih dewasa daripadanya.

Berikutan itu, ketua kumpulan Kato Rengo-kai yang dikenali sebagai Sumiyoshi menariknya masuk ke dalam kongsi gelap berkenaan dan Kenichi ditugaskan mengutip hutang dan wang perlindungan daripada peniaga.

Setahun kemudian, dia dilantik sebagai ‘bouncer’ di disko dimiliki kumpulannya itu dan dia semakin dekat dengan Sumiyoshi sebelum dijadikan orang kanan paling dipercayai.

Ketika berumur 30 tahun, Sumiyoshi melantik Kenichi sebagai ketua kumpulan Kato Rengko-kai dan gandingan mereka berdua merubah Kato Rengo-kai menjadi kumpulan Yakuza sebaris dengan beberapa kumpulan lain seperti Yamaguchi-gumi, Motoyokuto Aioh, Inagawa-kai dan Ichiwa-kai.

Dalam tempoh setahun saja, jumlah pengikut kumpulannya bertambah menjadi 3,000 orang daripada 1,000 orang dan Kenichi mula berani membunuh dan menyeksa mangsanya terutamanya musuhnya daripada kumpulan Yakuza lain.

Kenichi juga menjalin perhubungan dengan kongsi gelap dari luar negara seperti Thailand, China, Vietnam dan Kemboja terutama untuk urusan jual beli senjata api.

Namun, kes pembunuhan dilakukannya pada 2004 merubah hidupnya. Ini kerana mangsanya kali ini ialah anggota polis yang melakukan penyamaran. Dalam kejadian itu Kenichi bersama beberapa pengikutnya melepaskan puluhan tembakan di pelabuhan menyebabkan 13 mati di tempat kejadian.

Biarpun pada mulanya dia berjaya meloloskan diri daripada buruan polis dengan lari ke luar negara dengan pesawat persendirian, namun selepas tujuh tahun hidup dalam buruan Kenichi ditahan pihak berkuasa Thailand pada 10 Februari lalu atas kesalahan tinggal melebihi had visa.

NAMA: Anai Kenichi
USIA: 41 tahun
LAHIR: Jun 1969
FAKTA KES: Kenichi adalah ketua kumpulan Yakuza ‘Kato Rengo-kai’ paling dikehendaki di Jepun berikutan terbabit dalam beberapa siri pembunuhan serta penjualan senjata api secara haram.
STATUS KES: Kenichi yang bersembunyi di Thailand ditahan pihak berkuasa negara berkenaan pada 10 Februari lalu setelah mendapati visa yang dimilikinya tamat tempoh. Berdasarkan maklumat terkini, pihak berkuasa Jepun berusaha untuk membawa Kenichi balik ke negara itu semula bagi membolehkan dia didakwa.

No comments: