Pages

Sunday, June 6, 2010

Tuntutan Berjama’ah atau Berorganisasi



Setiap orang Islam wajib menceburkan diri dalam jama’ah tidak kiralah sama ada solat berjama’ah di masjid, bergaul dengan orang ramai, dan bekerja di dalam organisasi Islam. Tidak ada pengecualian terhadap orang Islam untuk tidak terlibat dalam jama’ah. Hal ini bertepatan dengan hadis nabi SAW yang bermaksud,“Wajiblah kamu bersama-sama jama’ah Muslimin dan pemimpin mereka.”

Jama’ah mengikut pengertian bahasa adalah pertubuhan, kumpulan atau organisasi. Mengikut maksud syara’ pula adalah suatu pertubuhan yang perlu disertai oleh orang Islam untuk mengelak daripada kesesatan. Di Malaysia ini kita boleh perhatikan dan menilai jama’ah mana yang berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah untuk mengelakkan kita daripada tersesat. Adakah kumpulan yang sedang khayal berjoget di pusat hiburan atau sekumpulan orang yang sedang merasai ‘dunianya’ di bawah jambatan dan di lorong-lorong gelap yang perlu kita sertai? Semestinya ia bertentangan dengan konsep jama’ah yang dinyatakan sebentar tadi kerana kita akan jauh tersesat.

Kebiasaannya, saban hari kita pasti akan berada dalam jama’ah iaitu solat berjama’ah di masjid atau duduk dalam majlis ilmu. Ini adalah contoh konsep berjama’ah yang paling mudah difahami. Tetapi ianya bukan sekadar terhenti di situ sahaja. Setiap individu Muslim perlu menceburkan diri dalam gerakan atau pertubuhan Islam yang mendokong asas-asas Islam yang tidak terikat dengan perkara ibadah sahaja tetapi bersifat menyeluruh dalam kesemua aspek kehidupan. Ini adalah erti sebenar konsep jama’ah Islam yang melakukan ma’aruf dan mencegah kemungkaran.

Selaras dengan firman Allah SWT dalam surah as-Saff, ayat ke-14 yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela (agama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong) Nabi Isa Ibnu Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu: “Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalanan) kepada Allah (dengan menegakkan agamaNya)?” Penyokong-penyokong Nabi Isa menjawab: “Kamilah pembela-pembela (agama) Allah!” (Setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari Kaum Bani Israil beriman dan sepuak lagi tidak beriman. Lalu Kami memberikan pertolongan kepada orang-orang yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang yang menang.

Islam juga melarang umatnya daripada tidak terlibat dalam jama’ah atau lari meninggalkan jama’ah. Larangan ini selaras dengan hadis nabi yang diriwayatkan oleh at-Tarmizi, an-Nasa’i dan Ibn Hibban yang bermaksud, “Barangsiapa yang memisahkan dirinya dari jama’ah sekadar sejengkal, sesungguhnya ia telah menanggalkan Islam dari lehernya, sekalipun ia bersembahyang, berpuasa dan menyangka dirinya seorang Islam.”

Begitulah wajibnya perintah berjama’ah yang perlu dipatuhi oleh setiap orang Islam menurut al-Quran dan as-Sunnah. Oleh itu, walaupun kita sebagai seorang remaja atau pelajar, kita perlu terlibat dalam jama’ah atau organisasi Islam yang merupakan tanggungjawab kita semusa sebagai umat Islam. Tidak ada alasan yang boleh diberikan untuk tidak terlibat dengan jama’ah. Serangan pemikiran yang dilakukan oleh Yahudi hari ini telah berjaya menarik perhatian umat Islam khususnya remaja untuk cenderung menyukai hiburan dan sukan, seterusnya melupakan tugas utama iaitu menyertai jama’ah Islam.

Jama’ah yang dipilih juga perlulah mempunyai ciri-ciri untuk menegakkan Islam secara keseluruhannya, bukan tertakluk kepada konsep ibadah sahaja. Ciri-ciri jama’ah Islam akan diterangkan pada posting akan datang.

No comments: