Pages

Monday, April 19, 2010

Wanita penggoda rahsia Mossad



Oleh Hazirah Che Sab

2010/03/10

Ejen diarah menggoda dan meniduri sasaran untuk capai matlamat


BADAN perisikan Israel, Mossad, sekali lagi membenarkan tanggapan dunia mengenai kehebatannya menghapuskan musuh rejim Yahudi itu, dengan kejayaan membunuh komander Hamas, Mahmud al-Mabhuh, di Dubai, Januari lalu. Itupun jika ia boleh disifatkan satu kejayaan kerana Mossad memerlukan 26 ejen untuk menumpaskan cuma seorang anggota kumpulan pejuang yang tidak pernah letih atau takut untuk berdepan dengan mereka.


Di sebalik kejayaan itu, Mossad secara sedar atau tidak turut mendedahkan satu lagi kepakaran mereka - mencuri identiti orang lain - sekali gus membolehkan mereka mencuci tangan dan melepaskan beban ke atas orang lain. Gara-gara dosa itu juga, enam warga Britain, yang mendakwa pasport mereka dicuri kini umpama cacing kepanasan kerana bimbang nyawa mereka pula terancam kerana tindakan Mossad itu.

Selain warga Britain berkenaan, ejen Mossad juga dikatakan menggunakan identiti seorang lelaki Jerman, selain polis Dubai menemui dua pasport palsu Ireland dan Australia memberi amaran keras kepada Tel Aviv jika terbukti tiga pasport negara itu digunakan dalam operasi berkenaan.

Seperkara menarik misi Mossad ialah kehadiran ejen wanita yang menjadi senjata kotor tetapi penting bagi badan perisikan itu mencapai matlamatnya.

Seks sebagai senjata 

Mossad, walaupun mendakwa melakukannya secara terpaksa memang menghantar ejen wanitanya untuk memerangkap sasaran dalam permainan seksual. Orang atasan badan perisikan itu cenderung menggunakan wanita bujang untuk tugasan seumpama itu dan selalunya mereka menggunakan cara itu cuma sekali. Walaupun tiada tekanan dikenakan kepada ejen wanita untuk menggunakan kelebihan jantina, memang sudah dijangka mereka menggunakan seks sebagai salah satu daripada senjata. 


Ejen wanita yang menggunakan pengenalan Gail Folliard, seorang wanita Ireland, bukan yang pertama terbabit dalam misi pembunuhan itu. Identiti sebenarnya tidak diketahui dan ia seperti mengulangi sejarah 22 Januari 1979, apabila ejen wanita yang disifatkan sebagai pembunuh upahan wanita Britain pertama Mossad, dikenali sebagai Penelope, memainkan peranan besar dalam pembunuhan orang kuat Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO), Ali Hassan Salameh.


Kepada jirannya berhampiran Rue Verdun, Penelope cuma seorang wanita warga asing yang menetap di Beirut, Lubnan. Wanita Inggeris yang menarik berusia 30-an itu menjalani hari-harinya dengan cuma mengutip kucing terbiar dan dilihat melukis di tepi tingkap.


Pada jam 3.35 petang 22 Januari 1979, bandar raya itu digegarkan dengan letupan kereta besar yang mengorbankan sembilan nyawa tetapi kematian Salameh yang menggegarkan dunia.


Dikenali sebagai Putera Merah, Salameh adalah perancang utama pertubuhan Black September dan mendalangi peristiwa pembunuhan 11 atlit Israel pada kejohanan Olimpik di Munich pada 1972.


Di tengah-tengah kekecohan itu, tiada siapa sedar Penelope keluar dari rumahnya secara diam dan tidak pernah kembali, malah di mana dia berada masih menjadi misteri sehingga hari ini.


Identiti terbongkar 

Sedikit demi sedikit identiti sebenar Penelope mula terbongkar yang menyatakan dia adalah ejen Mossad yang dilatih menggunakan kecantikan untuk menyusup masuk ke dalam kehidupan antara lelaki paling ditakuti di dunia dan membunuhnya. 


Malah, bukti kukuh menunjukkan Penelope adalah orang yang menghidupkan bahan letupan yang mengorbankan Salameh dan pengawal peribadinya.


Kisahnya cukup luar biasa dan Januari lalu ia sekali lagi mengimbau sejarah lama. Pembunuhan al-Mabhouh mempunyai persamaan dengan Salameh. Bukan hanya Mossad dipercayai mendalangi pembunuhan itu tetapi juga seorang wanita memainkan peranan penting dalam skuad pembunuh itu.


Ketika teka teki mengenai identiti sebenar skuad pembunuhan di Dubai, masa menunjukkan beberapa petunjuk mengenai siapa sebenarnya ‘Penelope’.


Bukti muncul menunjukkan dia sebenarnya wanita Britain dengan nama Erika Maria Chambers, yang dilahirkan dan dibesarkan di London dalam sebuah keluarga berdarah Yahudi yang kaya.


Tinggal di Notting Hill pada awal kehidupannya dan pernah menjadi pengasuh anak kepada keluarga Ahli Parlimen Parti Buruh ketika itu, Tony Benn, Chambers tidak pernah menduga masa depannya akan ditentukan badan perisikan Israel.


Bagaimanapun, kunjungannya ke Israel untuk menyambung pelajaran di Universiti Hebrew mengubah segala-galanya apabila dia menjadi sasaran Mossad dan dipujuk menjadi ejen selepas mengetahui dengan lebih mendalam mengenai Holocaust dan diceritakan bagaimana ramai saudara maranya meninggal dunia dalam peristiwa itu.


Selepas ‘didiamkan’ selama beberapa tahun di Jerman, Chambers mula aktif dan dihantar ke Beirut untuk satu misi saja - membunuh Salameh. Selepas itu, dia diseludup ke Israel dan dipercaya bersembunyi di wilayah berkenaan sejak itu.


Balas dendam


Sejak kejadian di Munich, Israel bersumpah untuk membalas dendam. Kesilapan membunuh seorang pelayan lelaki warga Maghribi sehingga memaksa operasi mereka dihentikan dan penangkapan lima ejen, tidak menghalang Mossad meneruskan dasar pembunuhan antarabangsa mereka.


Namun Salameh selamat dalam lima percubaan membunuhnya. Israel tidak berpuas hati dan ketika itulah Penelope muncul. Berikutan pembunuhan Salameh, satu pasport Britain ditemui di pangsapuri Penelope di Rue Verdun. Ia memaparkan nama Erika Maria Chambers dan tarikh lahirnya pada 10 Februari 1948.


Berdasarkan dokumen itu saja, memang sukar memastikan ia adalah identiti sebenarnya. Kini, berikutan pembunuhan di Dubai, hampir pasti pembunuhan menggunakan pasport palsu Britain, menggunakan maklumat yang diambil daripada individu dilahirkan di negara itu tetapi kini menetap di Israel.


Beberapa tahun selepas menjalani latihan intensif, Penelope berpindah ke Jerman pada 1975 dan menetap di negara itu selama tiga tahun dengan dua tujuan iaitu menjarakkan masa ketika dia di Israel dan berikutan pembunuhan itu, bukti akan menunjukkan perkhidmatan keselamatan Jerman yang bertanggungjawab, bukan Mossad.


Pada 1978, Chambers mengunjungi Beirut dan menggunakan nama Penelope, menyewa rumah berdepan dengan Rue Verdun, berhampiran tempat tinggal Salameh.


Cuma dalam masa beberapa bulan, Chambers dapat menyusup masuk ke dalam pertubuhan kebajikan Palestin dan dari situ, untuk berada dekat dengan Salameh bukan lagi satu masalah.


Walaupun laporan menyatakan bom diletupkan menggunakan mengikut masa, ejen Mossad yang terbabit dalam kejadian mendakwa ia diletupkan Chambers.


“Peranannya cuma menekan butang pada masa tepat keretanya melepasi Volkswagen. Menyelaraskan ia amat sukar dan dia terlatih melakukannya. Dia dapat melakukannya dengan baik,” kata ejen berkenaan. 


Tidak semua berjaya


Bagaimanapun, tidak semua ejen wanita Mossad berjaya dalam tugasan yang diberikan dan Sylvia Rafael adalah contoh terbaik betapa dasar yang dipakai badan perisikan itu tidak mengira mangsa. 


Rafael yang digelar pembunuhan legenda Mossad, disabitkan bersalah membunuh seorang pelayan lelaki Maghribi di Norway, dalam usaha mereka melenyapkan semua yang terbabit dalam kejadian di Munich.


Tidak banyak diketahui mengenai Rafael yang meninggal dunia pada usia 67 tahun di Afrika Selatan kecuali dia adalah antara kegagalan besar Mossad. Pada Julai 1973, Rafael menyertai pasukan ejen memburu Salameh sebagai tindakan balas dendam Israel, yang diarahkan oleh Perdana Menteri ketika itu, Golda Meir.


Di sebuah kampung di Norway, mereka menembak mati Ahmed Bouchiki di depan isterinya yang sedang hamil. Rafael dan lima ejen Mossad lain ditangkap dan dibicarakan dalam apa yang kemudian menjadi pendedahan paling menjejaskan bagi agensi perisikan luar negara.


Rafael, yang menggunakan pasport palsu Kanada, akhirnya mengahwini peguamnya. Dia dijatuhkan hukuman lima tahun penjara tetapi dibebaskan selepas 11 bulan kerana campur tangan Israel. 


Rafael dihantar balik ke Israel tetapi dibenarkan kembali ke Norway pada 1978 untuk bersama-sama suaminya tetapi diberi perlindungan ketat daripada pejuang Palestin yang bersumpah mahu membunuhnya. Dia meninggalkan Norway 10 tahun kemudian selepas cubaan membunuhnya dan berpindah ke Pretoria, Afrika Selatan bersama-sama suaminya.


Ejen paling dikenali


Mungkin ejen wanita Mossad paling dikenali ialah bekas Menteri Luar rejim Zionis itu, Tzipi Livni, yang digambarkan masih cekap menyelak skirt atau pakaian yang dipakai untuk mencapai pistol Beretta yang pernah disorokkan dalam seluarnya.


Berambut perang muda asli, bermata biru, IQ yang tinggi dan skil semula jadi dengan senjata bersama-sama pengetahuan umum dan skil sosial, menjadikan Livni adalah rekrut paling sesuai untuk Mossad.


Di pusat latihan, Tzipi cekap dalam latihan berada di atas kerusi di bilik gelap dan menyasarkan tembakan pada sasaran yang ditayang pada skrin atau memecah masuk pejabat untuk mencuri rahsia.


Bekas ketua pengarah Mossad, Meir Amit, pernah menjelaskan jenis latihan yang diberikan kepada Livni.


“Dia ditanya pendapat mengenai menggunakan seks. Adakah dia sanggup meniduri lelaki tidak dikenali jika misi menuntut dia berbuat demikian? Dia belajar cara menggunakan seks untuk memaksa, menggoda dan menguasai. Dia diberitahu menggunakan seks untuk kebaikan Israel dibenarkan. 


“Namun semua ejen wanita Mossad adalah wanita berpendidikan tinggi yang tahu risikonya. Ia memerlukan keberanian. Ia bukan persoalan mengenai melakukan hubungan seks dengan seseorang. Ia bagi membawa seorang lelaki percaya dia akan berbuat demikian sebagai balasan apa yang akan diberitahu.”


Jerat rakyat sendiri 


Mossad bukan hanya menggunakan ejen wanitanya untuk misi antarabangsa tetapi juga menjerat warganya sendiri jika berani membuka pekung mereka seperti yang berlaku kepada Mordechai Vanunu - yang mendedahkan kepada dunia Israel memiliki senjata nuklear.


Pada 1986, Cheryl Hanin yang memakai nama Ben-Tov selepas berkahwin, menggoda Vanunu di London, kemudian mengumpan dia ke Rome dan akhirnya ke tangan Mossad, yang memasukkan ubat ke dalam makanan dan menyeludup Vanunu kembali ke Israel. 


Hanin menyamar sebagai pelancong Amerika Syarikat bernama Cindy yang menarik untuk menggoda Vanunu. Seperti juga Livni dan ejen wanita lain, Hanin dilatih memecah masuk pejabat untuk mencuri dokumen sulit dan misi lain.


Selepas latihan, Hanin menyertai unit Mossad yang bekerja dengan kedutaan Israel dan kerap menyamar sebagai isteri atau teman wanita ejen lain. Misi akhirnya ialah diatur bertemu Vanunu di Leicester Square dan memberitahu dia adalah pakar kecantikan Amerika yang sedang bercuti. Sejak itu mereka saling bertemu.


Walaupun diingatkan wartawan Sunday Times, Peter Hounam, Cindy mungkin ejen Mossad, Vanunu menegaskan dia cuma pelancong yang lantang mengutuk Israel.


Anggapan itu akhirnya memakan diri apabila Vanunu akhirnya masuk ke dalam perangkap Israel dan akhirnya terpaksa merengkok di dalam penjara selama 18 tahun. 


Secara sedar atau tidak, Mossad sebenarnya secara halus tetapi terang-terangan mengeksploitasi wanita dengan memujuk mereka untuk menjalin hubungan lebih intim dengan sasaran sehingga ke tahap mengadakan hubungan seks. 


Peliknya, tiada pula agensi yang kononnya memperjuangkan nasib dan hak wanita bersuara mengutuk amalan itu. Berbeza pula keadaannya apabila bertudung dianggap menindas wanita Islam. Siapa sebenarnya lebih bijak dalam hal ini - mereka yang memilih menggadai harga diri atas nama tugas atau menutup aurat demi menjunjung agama? Tidak sukar sebenarnya memilih pemenang antara dua pilihan itu.

No comments: