Pages

Monday, September 29, 2014

Wanita catat rekod larian amal

Amy Hughes

LONDON 28 Sept. - Seorang wanita Britain memecahkan rekod dunia apabila melengkapkan larian maraton paling banyak secara berturut-turut dalam tempoh 53 hari.
Menurut laporan pertal berita Mail Online, Amy Hughes memadamkan rekod Akinori Kusuda dari Jepun yang menyertai 52 pertandingan maraton dalam tempoh 17 minggu antara 30 Januari dan 22 Mac pada 2009.
Menurut laporan tersebut, wanita Britain itu yang merupakan seorang pakar terapi sukan, mencipta nama apabila menyertai 53 pertandingan larian maraton untuk kutipan amal, bermula pada 6 Ogos lalu di Chester sehingga 27 September lalu di Manchester.
Tambah Mail Online, secara keseluruhannya, Amy melengkapkan larian sejuah 2,233 kilometer dalam pertandingan yang diadakan di seluruh seluruh.
Usahanya itu berjaya mengutip wang lebih 20,000 pound (RM105,880) untuk Yayasan Isabelle Lottie bagi membantu kanak-kanak yang menghidap ketumbuhan otak.
Wanita berasal dari Oswestry, Shropshire itu secara puratanya mengambil masa lima jam 20 minit untuk menamatkan setiap larian maraton yang disertainya.
Kata Amy, dia menyertai larian tersebut kerana anak perempuan kawannya menghidap ketumbuhan otak dan ingin membantu golongan terbabit melalui larian amal.
"Melalui acara ini, saya juga dapat bertemu ramai orang yang mempunyai latar belakang dan pengalaman yang hebat, selain menarik perhatian masyarakat umum untuk menyumbang melalui larian ini.
"Pengalaman ini sangat bermakna buat saya yang pertama kali terlibat dalam aktiviti amal," kata wanita berusia 26 tahun itu.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140929/lu_09/Wanita-catat-rekod-larian-amal#ixzz3EeGkaYiI
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: