Pages

Wednesday, May 8, 2013

Empat maut terkena letusan gunung berapi




PASUKAN penyelamat membawa seorang pemandu pelancong yang terselamat di kaki Gunung Mayon, semalam.- AP


MANILA - Tiga pelancong Jerman dan seorang pemandu pelancong maut apabila salah sebuah gunung berapi paling aktif di Filipina menghamburkan kepulan abu dan hujan batu kelmarin, kata pihak berkuasa.
Menurut pegawai dan pengendali pelancongan, kira-kira 20 orang pelancong dan pemandu mereka berada di lereng Gunung Mayon di wilayah Albay, pulau Luzon apabila ia meletus tanpa sebarang amaran. Pasukan penyelamat telah dihantar menggunakan helikopter untuk mencari mangsa.
"Batu-batu yang jatuh bersaiz sebesar set meja makan," kata operator pelancongan tempatan, Marti Calleja.
Tambah Calleja, tiga pemandu pelancong Filipina dari syarikatnya bersama lima warga asing mula mendaki Gunung Mayon beberapa jam sebelum ia memuntahkan abu tebal sejauh 500 meter ke udara.
Jurucakap polis serantau, Supritendan Renato Bataller, mengesahkan empat kematian dengan tujuh yang lain cedera termasuk empat pelancong Thailand.
Kawasan seluas enam kilometer radius itu merupakan zon bahaya tetap, namun kerajaan tempatan membolehkan orang ramai mendaki jika tiada tanda letusan berlaku.
"Ia meletus secara tiba-tiba dan orang ramai menjadi panik," kata seorang pemandu bas, Jun Marana kepada agensi berita AFP melalui telefon.
Pengkaji gunung berapi memberitahu, ia adalah letusan stim yang didorong oleh letupan kecil selama 73 saat dan dijangka tidak berulang dalam masa terdekat. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0508&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_06.htm#ixzz2Sg0oPmjI 
Hakcipta terpelihara 

No comments: