Pages

Wednesday, May 8, 2013

AS pulangkan tengkorak dinosaur kepada Mongolia




Rangka tengkorak dan tulang rahang dinosaur yang dipamerkan semasa majlis penyerahan kepada Mongolia di New York.- AP


NEW YORK - Amerika Syarikat (AS) semalam telah menyerahkan semula tengkorak dinosaur yang berusia 70 juta tahun kepada Mongolia.
Tengkorak itu merupakan rangka dinosaur Tyrannosaurus yang telah dicuri dari kawasan gurun Gobi di Mongolia dan kemudian dijual di sebuah pusat lelongan di New York.
Tengkorak yang hampir lengkap itu merupakan rangka dinosaur Tyrannosaurus bataar yang merupakan dari spesies Tyrannosaurus rex.
Ia cuba dilelong dengan nilai AS$1.05 juta (RM3.13 juta) tahun lalu sebelum pihak berkuasa AS mendapatkannya kembali selepas diminta Mongolia.
Peguam pendakwa raya terkenal di New York, Preet Bharara berkata:, "AS telah menumpaskan satu sindiket jenayah berkaitan. Kini, kami dengan rasa gembira ingin menyerahkan semula tengkorak yang bernilai jutaan ringgit ini kepada Mongolia."
Rangka dinosaur itu akan disambut dengan meriah apabila dibawa pulang ke Mongolia.
"Kita tidak pernah memiliki rangka dinosaur untuk dipamerkan di muzium sebelum ini. Jadi kami akan menyediakan sebuah muzium baharu yang dipanggil Muzium Pusat Dinosaur Mongolia.
"Rangka Tyrannosaurus bataar akan menjadi bahan pameran utama. Ia akan dipamerkan di muzium ini," kata Menteri Kebudayaan, Sukan dan Pelancongan Mongolia, Oyungerel Tsedevdamba. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0508&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_07.htm#ixzz2Sg0M9Jsb 
Hakcipta terpelihara 

1 comment:

Anonymous said...

ini semua salah umno...