Pages

Wednesday, May 8, 2013

Benua tenggelam 100 juta tahun ditemui




SEORANG pegawai Pusat Perkhidmatan Geologi Brazil (CPRM) melihat ketulan batu granit yang telah diangkut dari dasar laut.- AFP


RIO DE JANEIRO, Brazil - Ahli geologi Brazil kelmarin mengumumkan penemuan sebahagian benua negara itu yang tenggelam pada kedudukan 1,500 kilometer dari Rio De Janeiro.
Penemuan itu mungkin merupakan sebahagian daripada benua yang tenggelam ketika Lautan Atlantik telah membentuk benua Afrika dan Amerika Selatan kira-kira 100 juta tahun dahulu.
Seorang pegawai kanan Pusat Perkhidmatan Geologi Brazil (CPRM), Roberto Ventura Santos berkata, beberapa sampel batu granit ditemui pada dua tahun lalu semasa kerja-kerja cari gali dilakukan di sebuah kawasan yang dikenali sebagai Rio Grande Elevation.
Kawasan itu merupakan sebuah kawasan banjaran pergunungan di Brazil dan perairan antarabangsa.
Batu granit yang dijumpai itu didapati membentuk benua tersebut.
"Kawasan ini mungkin merupakan Atlantis Brazil. Kami hampir pasti, namun hipotesis kami perlu dibuktikan. Kami akan mendapatkan pengesahan saintifik terakhir pada tahun ini dengan menjalankan aktiviti penggerudian di kawasan sama tidak lama lagi," kata laman web berita G1 memetik kenyataan Ventura. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0508&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_09.htm#ixzz2Sg1IJylh 
Hakcipta terpelihara 

No comments: