Pages

Monday, November 19, 2012

Kawal guna minda



Versi awal Puzzlebox Orbit yang menggunakan reka bentuk tradisional helikopter, sedang diuji oleh pelajar sekolah. Gambar kecil menunjukkan model terbaru, Puzzlebox Orbit yang dijual dengan harga AS$299 (RM900) sebuah. - AGENSI
LOS ANGELES 17 Nov. - Kebiasaannya alat permainan kawalan jauh memerlukan alat kawalan khas dan perlu dikawal menggunakan pergerakan tangan.
Namun sebuah firma elektronik Amerika Syarikat (AS) mencipta helikopter permainan kawalan jauh yang dikenali sebagai Puzzlebox Orbit yang dikawal dengan menggunakan fon kepala khas.
Malah pengguna helikopter itu tidak perlu menggunakan tangan untuk menggerakkannya, sebaliknya mereka boleh menggunakan minda mereka untuk membolehkan alat permainan tersebut berfungsi.
Fon kepala model Neurosky berkenaan mempunyai ciri-ciri khas untuk mengesan gelombang otak pengguna yang akan mengawal pergerakan helikopter permainan terbabit.
Puzzlebox Orbit dihasilkan dengan tujuan melatih otak manusia menjadi tenang sebelum mengawalnya. Produk itu dijual dengan harga AS$299 (RM900) sebuah menerusi laman web Kickstarter.
Helikopter mainan itu juga mempunyai ciri-ciri reka bentuk yang unik berbentuk sfera untuk melindungi kipas alat tersebut daripada patah atau rosak sekiranya merempuh dinding atau siling. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20121118/lu_04/Kawal-guna-minda#ixzz2CgDWyL5r
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: