Pages

Monday, September 24, 2012

Lagi maut serangan pesawat pengintip di Pakistan

Lagi maut serangan pesawat pengintip di Pakistan
Saksi memberitahu, pesawat pengintip AS turut berlegar-legar
di kawasan sekitar selepas serangan.

ISLAMABAD - Sekurang-kurangnya tiga terbunuh dipercayai diserang oleh pesawat pengintip Amerika Syarikat (AS) di wilayah sempadan tenggara Pakistan dan Afghanistan, semalam.

Menurut pegawai keselamatan Pakistan, serangan disasarkan ke arah kenderaan di kawasan Dattakhel, utara Waziristan iaitu satu daripada tujuh lokasi sarang kumpulan berkaitan Al-Qaeda.

Kesemua mangsa meninggal dunia di tempat kejadian selain kenderaan yang digunakan mereka hancur sama sekali.

"Identiti mereka masih belum dipastikan tetapi kawasan ini sememangnya diduduki oleh kumpulan militan di bawah pimpinan Gul Bahadur," kata pegawai keselamatan di Peshawar.

Sementara itu, seorang pegawai memberitahu kenderaan yang diletupkan itu sedang menuju ke sebuah perkampungan di barat Miranshah yang menempatkan ibu pejabat kumpulan pemberontak Waziristan utara.

Seorang saksi berkata, pesawat pengintip itu dilihat berlegar-legar di kawasan terbabit selepas melakukan serangan yang mana turut mengundang rasa ketakutan kepada penduduk sekitar.

Serangan berlaku selepas tercetusnya protes berdarah terhadap penyiaran filem anti-Islam di bangunan Kedutaan AS di Pakistan yang menyebabkan sekurang-kurangnya 17 terbunuh, kelmarin. - Al-JAzeera

No comments: