Pages

Monday, September 24, 2012

Tentera Bashar makin tersepit

ATMA: Sebahagian besar wilayah Syria kini dikuasai oleh penentang kerajaan Presiden Bashar al-Assad.

Seorang pemimpin Tentera Pembebasan Syria (FSA), Kolonel Ahmed Abdel Wahab berkata, sama ada penentang menerima bantuan dari luar atau tidak, kerajaan Bashar akan jatuh dalam masa beberapa bulan lagi.


Beliau yang mendakwa mengetuai satu briged terdiri daripada 850 pejuang dalam FSA berkata, tentera yang setia kepada Bashar kini hanya bergantung kepada kekuatan udara.

“Jika kami memiliki senjata antipesawat dan peluru berpandu antikereta kebal, rejim Bashar akan tumbang lebih cepat.


“Sekiranya negara luar tidak memberi senjata itu kepada kami, saya yakin kami tetap akan menang. Cuma ia akan mengambil masa yang lebih lama,” katanya kepada wartawan di Atma, berhampiran sempadan Syria-Turki.


Menurutnya, kumpulan penentang kini boleh bergerak bebas di sebahagian besar negara itu.

“Di kebanyakan wilayah, tentera menjadi tahanan di berek mereka sendiri. Mereka jarang keluar dan kami boleh bergerak bebas.


“Di Damsyik pula, selagi kami tidak berada di jalan utama, kami juga boleh bergerak bebas,” katanya. Ahmed, yang sembilan bulan lalu berpangkat kolonel dalam pasukan tentera Syria berkata, beliau berpaling tadah kerana tidak sanggup melihat jenayah melampau yang dilakukan rejim Bashar yang membunuh rakyatnya sendiri. Menurutnya, dia menghadiri mesyuarat harian dengan pemimpin FSA dan menerima arahan daripada mereka.

Bagaimanapun, katanya dia masih berhubung dengan pegawai yang masih berkhidmat dengan tentera Bashar. “Semangat mereka rendah. Anggota berfahaman Sunni tidak berpaling tadah kerana bimbangkan keselamatan keluarga mereka,” katanya. - AFP

No comments: