Pages

Monday, September 24, 2012

Gadis ratu ular berbisa


Laili Syuhada menunjukkan aksi memasukkan kepala ular ke dalam mulutnya ketika membuat persembahan di Bachok, kelmarin.
Laili Syuhada menunjukkan aksi memasukkan kepala ular
ke dalam mulutnya ketika membuat persembahan di Bachok, kelmarin.

Pelajar Tingkatan Empat jadi anak murid Raja Ular Kelantan
Bachok: Seorang gadis dari Kuala Krai, Kelantan, mengisi hujung minggu dengan beraksi bersama ular berbisa, termasuk tedung selar.

Laili Syuhada Abdul Razak, 16, pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah (SM) Teknik Kuala Krai, bukan saja berani bermain ular bisa, malah mencium serta memasukkan kepala ular berbisa itu ke dalam mulutnya.
Beliau berkata, minat untuk bermain ular ini timbul sejak awal tahun lalu sehingga sanggup berguru dengan Raja Ular Kelantan, Hamdan Mahadi, 26, bagi meningkatkan kemahiran mengawal serta beraksi dengan ular.

"Sejak kecil lagi, saya sudah tertarik untuk mendekati reptilia ini dan kini mendalami minat dengan Hamdan sehingga mampu mengadakan persembahan bersama ular tedung selar dan senduk.

"Sepanjang mengadakan persembahan belum pernah terjadi kejadian tidak diingini dan berterima kasih kepada Hamdan yang memberi banyak tunjuk ajar untuk berdepan dengan reptilia ini," katanya ketika ditemui selepas mengadakan persembahan di Karnival Astro Fiesta Mesra Belia 1Malaysia di Beris Kubur Besar, dekat sini, kelmarin.

Guru sentiasa bersama

Laili Syuhada berkata, beliau sedar kegiatan ini merbahaya, namun tidak takut berdepan dengan ular kerana gurunya akan sentiasa bersama untuk memastikan keselamatannya terjamin.
"Sebelum memulakan sebarang persembahan, Hamdan akan memberikan beberapa petua supaya tidak tersilap langkah," katanya.

Ibunya, Rosnani Yaakob, 39, mengakui pada awalnya agak keberatan untuk membenarkan anaknya terbabit dalam kegiatan bermain dengan ular, namun selepas melihat kesungguhannya, beliau membenarkan walaupun masih risau terhadap keselamatannya.

No comments: