Pages

Monday, September 3, 2012

Ayat Iddah, Tokoh Yahudi Pakar Genetik Masuk Islam


Ayat Iddah, Tokoh Yahudi Pakar Genetik Masuk Islam 
"Wanita-wanita yang ditalak hendaklah menahan diri (menunggu) tiga kali quru." (Surah Al-Baqarah: 228).

Ayat tersebut menarik perhatian Robert Guilhem, seorang pakar genetik dan tokoh Yahudi di Albert Einstein College. Ia bertanya-tanya, mengapa kitab suci umat Islam memberikan peruntukan masa iddah tiga bulan? Mengapa setelah bercerai perempuan tidak boleh langsung berkahwin lagi dengan lelaki lain?

Guilhem pun menyelidiki ayat itu dan melakukan penyelidikan. Seperti diterbitkan societyberty.com, hasil kajian Guilhem menunjukkan, hubungan intim suami isteri menyebabkan laki-laki meninggalkan cap khususnya pada perempuan. Jika pasangan suami isteri tidak bersetubuh, maka tanda itu secara perlahan-lahan akan hilang antara 25-30 peratus. Kemudian ia akan hilang secara keseluruhan setelah tiga bulan berlalu. Setelah tiga bulan dan sisik khusus suaminya hilang, perempuan yang dicerai akan siap menerima cap khusus laki-laki lain.

Guilhem kemudian melakukan penyelidikan dan pembuktian lain di sebuah perkampungan Muslim Afrika di Amerika. Dalam pelajarannya, ia mendapati setiap wanita di sana hanya mengandungi cap khas dari pasangan mereka saja.

Ketika ia melakukan penyelidikan sama di perkampungan nonmuslim Amerika, ia mendapat hasil yang berbeza. Ternyata wanita di sana yang hamil mempunyai jejak cap dua hingga tiga laki-laki. Ertinya, wanita-wanita non-muslim di sana melakukan hubungan intim selain perkahwinannya yang sah.

Pakar genetik itu juga melakukan penyelidikan kepada isterinya sendiri. Ternyata hasilnya menunjukkan isterinya mempunyai tiga rekod cap laki-laki. Ia mendapati bukti bahawa isterinya curang. Dari tiga anaknya, hanya satu yang berasal dari dirinya.

Setelah kajian-kajian tersebut, Guilhem akhirnya memutuskan untuk masuk Islam. Ia bersyahadat setelah meyakini hanya Islam lah yang menjaga martabat perempuan dan menjaga keutuhan kehidupan sosial. Ia yakin bahawa perempuan muslimah adalah perempuan yang paling bersih di muka bumi ini. [IK / rpb]

No comments: