Akhbar China beri amaran kepada AS
Jintao (kanan) sedang berbincang dengan Hillary Clinton selepas mengadakan mesyuarat.
BEIJING - Sebuah akhbar tempatan berpengaruh China mengeluarkan amaran terhadap Washington, agar tidak menimbulkan ketegangan di antara China dan jirannya susulan kehadiran Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Hillary Clinton ke ibu negara, semalam.

Artikel dalam edisi antarabangsa akhbar People's Daily itu dipaparkan pada hari yang sama ketibaan Clinton, yang mewakili AS kononnya mencari jalan penyelesaian berhubung pertikaian pertindihan kawasan dengan Jepun.

"Menyemai perselisihan faham di kalangan jiran-jiran China tidak mendatangkan keuntungan buat AS," lapor akhbar penyebar maklumat Parti Komunis China yang menggelar strategi negara barat sebagai 'sisa tidak produktif'.

"China dan negara jiran sememangnya mendapat manfaat melalui sokongan perintah aman dalam rantau Asia Pasifik. Jelas sekali AS berasa cemburu kerana terpaksa menyesuaikan diri di Asia Pasifik

"Jika polisi yang dikeluarkan AS menggugat minat dasar China, percayalah ia akan mengundang padah kepada AS dan mereka tidak perlu terkejut jika ianya berlaku," lapor akhbar itu.

Pentadbiran Presiden Barack Obama dilaporkan sedang memperkuat hubungan ketenteraan dengan Asia Tenggara, sekali gus menambah syak kerajaan China bahawa AS cuba mengawal negara itu dan mengehadkan pengaruh Asia.

Bagaimanapun, dua kuasa global itu menerima sepucuk nota perdamaian melibatkan penekanan oleh Clinton yang membawa alasan kuat dan kukuh untuk dua negara itu semasa mengadakan mesyuarat bersama Presiden China, Hu Jintao.