Pages

Thursday, September 6, 2012

Ahmadinejad akui Iran sukar jual minyak



TEHERAN 5 Sept. - Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad buat pertama kalinya mengakui, negaranya menghadapi 'masalah' untuk mengeksport minyak ekoran sekatan ekonomi yang dikenakan oleh Barat.
Bagaimanapun, beliau berkata, kerajaan pimpinannya berazam menghadapi masalah itu dan cabaran lain yang dikenakan oleh Barat.
"Ada beberapa masalah dalam menjual minyak dan kami cuba menguruskannya,'' katanya dalam satu temu bual dengan satu saluran televisyen rasmi.
Ahmadinejad turut menuduh 'musuh' menggunakan 'perang psikologi' ke atas Iran dengan mengenakan sekatan yang memberi kesan kepada ekonomi Teheran.
Beliau berkata, sekatan itu turut menjejaskan pelbagai urusan negara ini, selain penjualan minyak termasuk pertukaran wang asing serta urusan bank Iran dan bank pusat.
"Kami cuba memintas sekatan itu seperti memaklumkan kapal minyak untuk mengambil laluan tertentu. Tetapi apabila ada halangan terbaru diwujudkan, ia mengambil masa untuk menanganinya,'' tambahnya.
Ia merupakan pengakuan pertama oleh Ahmadinejad yang sebelum ini menafikan sekatan Barat memberi kesan terhadap Teheran. - AFP

No comments: